کد خبر: ضرورت-اختصاص-سهام-عدالت-برای-همه-مددجو
۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
ضرورت اختصاص سهام عدالت برای همه مددجویان امداد

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، نشست مدیران ارشد کمیته امداد و معاون اول رئیس جمهور با هدف هم‌­افزایی ظرفیت­‌ها و افزایش تعاملات میان کمیته امداد و دولت برگزار شد.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در این نشست با اشاره به اینکه مدیران این نهاد خادمان پنج میلیون خانواده محروم و نیازمند هستند، گفت: کمیته امداد به عنوان بال مهربانی نظام در شرایط سخت و تکان­‌های اقتصادی، یار و یاور محرومان بوده و از همه ظرفیت‌ها برای ارائه خدمت به جامعه هدف بهره برده است.

وی با اظهار امیدواری برای بهبود شرایط اقتصادی کشور به ویژه در وضعیت تحریم و شیوع کرونا افزود: امروزه فقر، پیچیدگی‌­های بسیاری پیدا کرده و با آسیب­‌های اجتماعی و آثار فرهنگی و حتی امنیتی همراه شده است، بنابراین ضرورت دارد برای رفع این معضل یک اقدام بزرگ جهادی و انقلابی با مشارکت همه نهادهای متولی انجام شود.

رئیس کمیته امداد، توجه به مسائل اجتماعی در برنامه‎های کلان کشور را خواستار شد و اضافه کرد: کمیته امداد با داشتن وسیع‌­ترین شبکه مددکاری به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی و مشارکتی کشور، یک میلیون و ۲۶۰ هزار زن سرپرست خانوار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند و ۸۲ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج را تحت پوشش دارد.

 سال گذشته ۲۳۴ هزار خانواده از پوشش حمایتی این نهاد خارج شدند

بختیاری با بیان اینکه ۳۶۵ هزار خانوار جدید در سال ۹۸ به خانواده کمیته امداد اضافه شدند، تاکید کرد: با اجرای طرح‌­های توانمندسازی، سال گذشته ۲۳۴ هزار خانواده از پوشش حمایتی این نهاد خارج شدند.

وی به خدمات کمیته امداد برای ۳۷۵ هزار دانش‌آموز و ۸۱ هزار دانشجو اشاره کرد و گفت: با تعطیلی مدارس در اثر شیوع ویروس کرونا و جایگزینی آموزش مجازی، مددجویان کمیته امداد نیاز مبرمی به تلفن همراه هوشمند و تبلت دارند که در این زمینه نیازمند همراهی دولت برای ارائه کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به جامعه هدف داریم.

رئیس کمیته امداد از ارائه خدمات جدید این نهاد برای مادران باردار و شیرده و همچنین خانواده‌های دارای چند قلو خبر داد و بیان کرد: ۱۳۷ هزار کودک زیر پنج سال که دچار مشکلات تغذیه هستند از خدمات کمیته امداد برخواردار شده‌اند.

دولت زمینه بهره‌مندی همه مددجویان از سهام عدالت را فراهم کند

بختیاری به موضوع آزادسازی سهام عدالت مددجویان اشاره کرده و گفت: سه میلیون و ۴۰۰ هزار مددجوی کمیته امداد دارای سهام عدالت هستند اما بیش از یک میلیون نفر از این سهم برخوردار نیستند که لازم است با همکاری مجلس و دولت، زمینه بهره‌­مندی این افراد از سهام عدالت فراهم شود.

وی با اشاره به اجرای طرح اکرام ایتام در کمیته امداد خاطرنشان کرد: ۱۴۰ هزار نفر از ایتام و ۱۷۰ هزار نفر از فرزندان محسنین در قالب طرح اکرام ایتام از حمایت­‌های ۷۶۹ هزار حامی برخوردار هستند که سرانه پرداخت هر یتیم ۵۴۷ هزار تومان در ماه و سرانه پرداخت فرزندان محسنین ۲۰۰ هزارتومان است.

رئیس کمیته امداد با یادآوری آغاز اجرای شدن طرح «هرکارمند یک حامی» و ابلاغ این طرح از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح و جذب یک میلیون حامی برای ایتام و محسنین، تا سال ۱۴۰۰ هیچ یتیم بدون حامی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه کشور، کمیته امداد در سه سال اول اجرای برنامه مکلف به ایجاد ۳۵۰ هزار شغل شده بود که عملکرد این نهاد در این مدت به تولید ۴۹۳ هزار فرصت شغلی منجر شده است.

۳۷ درصد اشتغال خالص سال گذشته کشور توسط کمیته امداد ایجاد شد

رئیس کمیته امداد از ایجاد ۱۷۶ هزار شغل برای مددجویان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: این رقم معادل ۳۷ درصد کل اشتغال خالص کشور است و طرح‌­های اشتغال امداد در سال گذشته ۹۶۰۰ میلیارد تومان درآمد ناخالص برای مددجویان تحت حمایت ایجاد کرد که این رقم بیش از میزان کل مستمری پرداختی به خانواده‌های تحت حمایت است.

بختیاری با بیان اینکه امسال ۲۰۰ هزار فرصت شغلی با اختصاص ۶۲۰۰ میلیارد تومان، تسهیلات برای مددجویان راه‌­اندازی خواهد شد، افزود: خواسته ما از دولت افزایش سقف تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان و همچنین افزایش اعتبارات تبصره ۱۶ است.

وی به تاسیس صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: این صندوق با داشتن ۱۳۴ شعبه در سراسر کشور، در سال ۹۸ بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌­الحسنه معادل ۳۸۰ هزار فقره به مددجویان و نیازمندان ارائه داد.

امسال سه هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به نیازمندان ارائه می‌شود

رئیس کمیته امداد ارائه وام قرض‌الحسنه بدون سود و کارمزد و با ضمانت آسان برای مددجویان را از ویژگی‌های صندوق قرض‌­الحسنه امداد ولایت دانست و گفت: از سال ۹۵ تاکنون، ۶۳۰۰ میلیارد تومان وام به نیازمندان ارائه شده و در سال ۹۹ نیز، سه هزار میلیارد تومان وام پرداخت خواهد شد.

بختیاری به راه‌­اندازی سامانه «سخا» به عنوان محل تجمیع خیران، خیریه‌­ها و نهادهای حمایتی اشاره کرد و گفت: توزیع عادلانه کمک‌های مردمی، هم‌­افزایی با خیریه­‌ها و جلوگیری از موازی‌­کاری در ارائه خدمات از اهداف راه‌­اندازی این سامانه است.

وی خواستار تخصیص کامل بودجه کمیته امداد از سوی دولت شد و افزود: سال گذشته ۷۷ درصد از بودجه این نهاد محقق شد که این موضوع مشکلاتی را برای ارائه خدمات به جامعه هدف این نهاد ایجاد کرد.

در ادامه این نشست اسحاق جانگیری، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کمیته امداد یادگار امام راحل است، گفت: خدمت در کمیته امداد یک توفیق بزرگ برای همه امدادگران است.

جهانگیری با اشاره به مشارکت مردم در حوادث طبیعی همچون سیل سال گذشته و زلزله کرمانشاه گفت: مردم به کمیته امداد اطمینان دارند و کمک­‌های خود را در اختیار این نهاد قرار می‌­دهند و از این سرمایه باید پاسداری کرد.

وی به مشکلات ناشی از فشار اقتصادی دشمن و شیوع ویروس کرونا در ماه‌­های اخیر در بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: مجموع این عوامل، مسئولیت کمیته امداد را بسیار سنگین‌­تر کرده، زیرا بار مشکلات برای اقشار محروم نسبت به گذشته چند برابر شده است.

جهانگیری با بیان اینکه اصلی‌­ترین برنامه کمیته امداد، مبارزه با فقر است، گفت: باید تلاش کنیم در این شریط آسیب کمتری به نیازمندان وارد شود.

چهره خشن فقر باید از جامعه حذف شود

معاون اول رئیس جمهور، عدالت را زیربنای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: عدالت یک مفهوم همه جانبه است اما در گام اول باید چهره خشن فقر را از جامعه حذف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم به دنبال حذف فقر مطلق بودیم و سه برابر شدن مستمری مددجویان در همین راستا انجام شد اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تا حدی از اهداف پیش‌بینی شده فاصله گرفتیم.

جهانگیری گفت: کمیته امداد طراح برنامه‌­های فقرزدایی در کشور باشد و با درنظر گرفتن تمام ابعاد، طرح فقرزدایی را به دولت ارائه دهد.

معاون اول رئیس جمهور با تایید مطالبات کمیته امداد در خصوص پیش‌نیازهای آموزش مجازی در زمان شیوع کرونا بیان کرد: در بهترین حالت، آموزش در مدارس و دانشگاه‌­ها در سال تحصیلی آینده به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود بنابراین تامین ابزار آموزشی از جمله تلفن همراه هوشمند و تبلت برای خانواده‌های نیازمند در دولت پیگیری می‌­شود.

وی طرح‌­های اشتغال کمیته امداد را الگوی اشتغال‌زایی در کشور دانست و گفت: ظرفیت افزایش وام از محل اشتغال روستایی و تبصره ۱۶ وجود دارد و امیدواریم با انجام گسترش این اقدامات شاهد شکوفایی بیشتر توانمندسازی مددجویان کمیته امداد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha