کد خبر: طرح-جامع-پسماند-باید-تا-آبان-ماه-تصویب-ش
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
طرح جامع پسماند باید تا آبان ماه تصویب شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، زهرا صدراعظم نوری در جلسه‌ای که با محوریت ارائه گزارش رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره طرح جامع مدیریت پسماند برگزار شد، گفت: متاسفانه طرح جامع پسماند‎ بسیار دیر ارائه شده است و بهتر بود که در سال اول شورای پنجم این طرح به جمع‌بندی و ارائه می‌رسید.

او ادامه داد: با وجود آنکه خروجی‎های این طرح در قالب سناریوهایی با حداقل هزینه و حداکثر بازدهی انجام شده اما باید در کارگروه‎های تخصصی بررسی شوند.

نوری با بیان اینکه زمان برای تصویب طرح محدود است، گفت: این طرح می بایست تا آبان ماه برای تصویب به صحن شورا بیاید در غیر اینصورت با هر تغییری در بدنه شورا با توقف یا تغییر عمده روبرو می‌شود. باید وزارت کشور و سازمان محیط‌زیست و نهادهای درگیر را برای اجرای طرح متقاعد کنیم که این موضوع زمانبر است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره اهمیت این طرح گفت: این لایحه افتخار شورا و شهرداری است و باید در کمیسیون بررسی و در صحن تصویب شود. وزارت کشور اعلام کرده است ۶۴۰ طرح جامع پسماند از سوی شهرهای دیگر ارائه شده و این یعنی هر اقدامی در تهران انجام شود الگوی دیگر نقاط کشور هم می‎شود.

او درباره درصد تعیین شده برای تفکیک از مبدا زباله در افق طرح تاکید کرد: ما نمی‌توانیم ایران را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم، باید ایران را با شرایط خودش مقایسه کنیم. در حال حاضر تفکیک اصولی بین سه تا پنج درصد است که اگر در افق طرح به 40 درصد نیز برسد، پیشرفت بسیار خوبی است.

صدراعظم نوری در انتقاد از بی برنامگی در حوزه آموزش طرح مدیریت پسماندگفت: اما این طرح هیچ برنامه‌ای در حوزه آموزش ندارد. آموزش برای معاونان خدمات شهری و روسای نواحی لازم است. اگر آنان آموزش نبینند، با طرح نیز همراهی نمی‌کنند. در عین حال مردم هم قطعا باید آموزش ببینند و این موضوع مسئله‌ای نیست با یک شب فعالیت جواب دهد. آموزش باید مستمر بوده و به مردم ذهنیت داده شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان گفت: در مجموع طرح بسیار خوبی است، اما به شرطی که عزم همه برای به ثمر رساندن این کار جزم شود. اگر این کار به موقع نرسد از بین خواهد رفت. بنابراین طرح باید در شورا تصویب شده و به شهرداری ارائه شود تا سریعا کار خود را شروع کند. در این طرح بحث مالی جایگاهی فرعی دارد و موضوع اصلی اصلاح فرایند است؛ یعنی حل مباحث محیط زیستی،معضل شیرابه و به سرانجام رساندن بازیافت؛ اما قطعا آورده مالی دارد و هزینه بازیافت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha