کد خبر: علائم-اصلی-کرونا-از-دست-دادن-حس-بویایی-و
۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۴۳
علائم اصلی کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی است

دکتر داوود یادگاری نیا فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که چرا حس بویایی و چشایی مبتلایان به کووید 19 بعد از گذشت ماه ها از بیماریشان هنوز برنگشته است، اظهار کرد: ما تصور می‌کنیم که حس بویایی و چشایی یکی از مهمترین علائم کووید ۱۹ است و با دیدن این دو علائم می توانیم بگوییم که مریض حتما کووید دارد.

وی افزود: در تعدادی از بیماران حس بویایی و چشایی بعد از گذشت چند هفته برگشته است اما مواردی هم که داریم که بیماران بعد از گذشت یک سال هنوز دچار اختلال حس چشایی و بویایی هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری تصریح کرد: معمولاً تصور می‌کنیم که به مراتب واکنش‌های التهابی که از بین برود، ممکن است اختلال حس بویایی و چشایی این افراد نیز بهبود پیدا کند.

دکتر یادگاری نیا ادامه داد: این تجربه است و نمی توانیم ۱۰۰ درصد بگوییم که این اتفاق می‌افتد یا خیر؛ اما تصور می‌کنیم که حس چشایی و بویایی بعد از گذشت زمان به سمت نرمال خواهد رفت.

وی با تاکید بر این موضوع که هم اکنون یکی از علائم اصلی کووید 19 از دست حس بویایی و چشایی است، گفت: یکی از مشخصاتی که قابل تفکیک از سایر بیماری های ویروسی دیگر است همین دو علامت است.

علائم بیماری های ویروسی

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: اما دیگر علائم مانند تب، درد بدن، گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، اسهال، دل درد، تهوع، استفراغ، کوفتگی بدن، سردرد و سرفه های خشک علائمی هستند که در خیلی از ویروس های دیگر هم دیده می‌شوند اگر این علائمی همراهی کنند با دو علامت اختلال بینایی و چشایی می توانیم قطعاً بگوییم که این بیاری کرونا است.

دکتر یادگاری نیا افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه میزان ویروس های در حال گردش در جامعه فوق‌العاده پایین هستند، طبیعتا هر فردی که دچار علائم بدن درد، کوفتگی، سردرد و ... می شود باید در وهله اول گفت که کووید است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

شیوع بیماری آنفولانزا

وی با اشاره به اینکه میزان ویروس های دیگر مانند آنفلوآنزا در حال حاضر در حد انگشت شمار و بسیار محدود در کل کشور است، بیان داشت: این مسئله به دلیل رعایت مسائل بهداشتی است. این امر باعث شده که میزان بیماری آنفولانزا کاهش پیدا کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: در صورتی که علی رغم این همه رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان بیماری کووید شایع است و این نشان می‌دهد که میزان واگیری و انتشار این ویروس ده ها و صدها برابر بیماری آنفولانزا است.

دکتر یادگاری نیا گفت: تجربه نشان می‌دهد که با توجه به اتمام فصل زمستان و اینکه مانند سال گذشته شاهد شیوع بیماری آنفولانزا نیستیم اما میزان انتشار این دو ویروس خیلی با یکدیگر اختلاف دارند و طبیعتاو انتشار کووید ۱۹ بسیار بالاتر خواهد بود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha