کد خبر: علائم-مسمومیت-با-گاز-منو-کسید-کربن-شبیه
۶ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر بیتا دادپور با اشاره به اینکه منوكسیدكربن یك گاز نامرئی و بی‌بو است كه از وسایل گازی پخت و پز غذا، دستگاه‌های حرارتی (بخاری،شومینه) اجاق‌ها، آبگرمکن گازی،آبگرمکن گازی و هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود، خاطر نشان کرد:منابع بالقوه منوکسیدکربن بخاري هاي گازی بدون دودکش،‌ اجاق‌های گاز، آبگرمكن‌ها و اگزوز اتومبیل است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هنگامى كه فرد منواكسيدكربن را تنفس مى كند، اين گاز از راه تنفس و از طريق ريه ها وارد جريان خون مى شود و به هموگلوبين خون متصل مى شود، بیان کرد: هموگلوبين تركيبى است كه در گلبول هاى سرخ خون وجود دارد كه اكسيژن را در بدن حمل مى كند و به سلول ها مي رساند. هنگامى كه منوكسيدكربن به هموگلوبين متصل مى شود، اجازه نمي دهد اكسيژن به هموگلوبين وارد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه فرد در زمان استنشاق گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده و مغز و ساير بافت ها كه نياز به اكسيژن دارند تا سوخت و ساز طبيعى خود را انجام دهند، دچار اختلال مى شوند و نهايتاً مى ميرند، گفت: در فصل زمستان بروز علائم شبه‌ آنفو‌لآنزا به دلیل مسمومیت با این گاز شایع است که در این زمینه پزشکان باید دقت نظر را داشته باشند.

وی بیان کرد: رانندگان جاده‌ها كه داخل ماشین از گاز پیك‌نیك استفاده می‌كنند، افرادی كه در ماشین روشن استراحت می کنند و تمام شیشه‌ها را هم بالا می‌برند، همچنین كارگران ساختمان‌های نیمه‌ساز كه داخل ساختمان برای گرم‌ كردن محیط چوب می‌سوزانند، باید بدانند كه احتراق سوخت در این شرایط منجر به تولید گاز CO خواهد شد.

 دکتر دادپور با بیان اینکه علائم هشداردهنده مسمومیت با منوكسید كربن متفاوت است، بیان کرد: سردرد، سرگیجه و سیاهی‌رفتن چشم، تهوع و استفراغ، درد قفسه سینه، سردرگمی و اختلال حواس، بیهوشی از جمله علایم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha