کد خبر: قدرت-انتقال-اومیکرون-سه-تا-5-برابر-واریا
۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۹:۲۴

مسئول فنی آزمایشگاه مرجع کرونا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: قدرت انتقال اومیکرون سه تا 5 برابر واریانت دلتا است و پیش بینی می شود در سه تا 6 ماه اینده کل جهان را درگیر کند و انتشار آن اجتناب ناپذیر است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سعید عامل جامه دار، با اشاره به اینکه تا کنون گزارشی از وضعیت علایم  بالینی بیماران نداریم، البته هنوز برای اظهار نظر در خصوص علایم بالینی که ایجاد  می کند زود است، عنوان کرد: احتمالا دو تا سه هفته اینده می توان در این خصوص نظر داد.

وی با بیان اینکه واریانت جدید ویروس کرونا تقریبا سه هفته پیش برای اولین بار در افریقای جنوبی گزارش شده است و هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی و اسیایی موارد متعددی از واریانت اومیکرون گزارش شده است؛ادامه داد: تقریبا 50 جهش در ژنوم  واریانت جدید اتفاق افتاده است و تعداد قابل توجهی از آنها (32جهش) در ناحیه ژن اسپاتیک ویروس مشاهده شده است .

دکتر عامل جامه دار بیان کرد: 15 جهش در محل اتصال ویروس به سلولهای انسانی رخ داده و منجر به تغییر انتی ژنیک در ویروس شده است. این اتفاق خطرناکی می تواند باشد از این نظر که انتی بادی هایی که توسط بدن یا واکسن ساخته می شود، می تواند تاثیری در این واریانت ویروس نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: متاسفانه جهش هایی که اتفاق افتاده است، ورود ویروس به داخل سلول های انسانی را اسانتر کرده  و بنابراین پیش بینی می شود که قدرت انتقال ویروس و همچنین توانایی در ایجاد عفونت در انسان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: جهت تشخيص این واریانت، از روش ريل تايم پي سي ار استفاده می شود که با اين روش يكي از جهش هاي مهم ويروس شناسايي می گردد. در صورت شناسائی اين جهش، نمونه آلوده به عنوان نمونه مشكوك براي مطالعه بيشتر به انستيتو پاستور تهران ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha