کد خبر: مدیریت-پسماندهای-مرتبط-با-ویروس-covid_۱۹
۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳

این ویروس تغییراتی در سطح مدیریت پسماند از زمان تولید تا دفع نیز ایجاد کرده است. همزمان با شروع قرنطیه در جهان حجم پسماندی تولیدی نیز روند افزایشی داشته است، به عنوان مثال در شهر ووهان که مرکز شیوع این بیماری بوده حجم پسماند تولیدی از ۴۰ تن در روز به ۲۴۰ تن در روز افزایش یافته است، همچنین این رقم در ایالات متحده آمریکا از ۵ میلیون تن در سال به دو و نیم میلیون تن در ماه افزایش یافته که رقم بسیار بالا و قابل تاملی است.

افزایش تعداد مناطق و افراد آلوده به کووید ۱۹ نشان می دهد که جهان در آینده با یک بحران در زمینه مدیریت پسماند روبه رو می شود.

پایداری ویروس

آثار این ویروس به مدت چهار روز بر روی اسکناس و شیشه و هفت روز بر روی پلاستیک، فولاد ضد زنگ و لایه خارجی ماسک جراحی باقی می ماند. SARS-COV۲ ماندگاری بیشتری در پسماندهای بیمارستانی مانند سرنگ، سوزن، و وسایل حفاظت فردی (PPE) مانند دستکش و ماسک دارد، بنابراین هرگونه تماس با این پسماندها می تواند نقش فزاینده ای در انتقال ویروس ایفا کند و در نتیجه مدیریت مناسب پسماندهای بیمارستانی مرتبط با ویروس کووید ۱۹ شامل تکنیک های ضدعفونی و دفع برای کنترل شیوع بیماری ضروری است.

طبقه بندی پسماندهای بیمارستانی اولین قدم در جهت مدیریت این پسماندها می باشد، این استراتژی نه تنها از نظر زمانی کارآمد است بلکه از احتمال سرایت آلودگی به سایر پسماندها نیز جلوگیری می کند.

مدیریت پسماندهای بیمارستانی CIVID-۱۹

این پسماندها در کیسه های مخصوص دولایه (اغلب زرد رنگ) جمع آوری شده و سپس Label خورده در نهایت ضدعفونی شده و به محل نگهداری کوتاه مدت ارسال می شوند.

ترکیب پسماندهای بیمارستانی:

حدود ۸۵درصد از کل پسماندهای بیمارستانی غیر عفونی است،۱۰درصد شامل پسماندهای عفونی خطرناک و ۵درصد پسماندهای شیمیایی و رادیواکتیو است.

تمام پسماندهای مرتبط با کووید ۱۹ در گروه پسماندهای عفونی خطرناک قرار می گیرند.

فرایند ضدعفونی:

با توجه به حجم پسماند تولیدی،  تکنولوژی موجود، سرمایه و دیگر فاکتورها بایستی بهترین روش برای بی خطرسازی پسماندهای مرتبط با کووید۱۹ را انتخاب و اعمال کرد.

انواع روش های بی خطرسازی به همراه مزایا و معایب

زباله سوز

مزایا: بهره برداری راحت، بی خطرسازی کامل پسماند عفونی، کاهش چشم گیر حجم پسماند

معایب: هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری زیاد، ایجاد گازی سمی و سرطان زا مانند( دیوکسین و فوران)، مصرف انرژی زیاد

روش پیرولیز:

مزایا: تولید نشدن گازهای سمی، کاهش حجم پسماند، مصرف انرژی کم

معایب: هزینه سرمایه گذاری زیاد

روش مایکروویو:

مزایا: عدم انتشار گاز، مصرف انرژی کم، آلودگی کم

معایب: به تنهایی عملکرد بالایی برای ضدعفونی ندارد و گاه نیاز است با فرایند اتوکلاو همراه باشد.

روش های شیمایی:

مزایا: عملکرد سریع، حذف طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها

معایب: کاهش نیافتن حجم پسماند، امکان نفوذ آئروسل های شیمیایی به قسمت تحتانی دستگاه تنفسی و ایجاد مشکلات تنفسی/ فریبا برزگری

«عاطفه نعمتی»

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha