کد خبر: مرگ-۱۲-نفر-به-دلیل-مسمومیت-با-سرب-تریاک
۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به اینکه  مسمویت با سرب موجود در تریاک عوارض بسیار جبران ناپذیری دارد، گفت: ۱۲ نفر از ابتدای اردیبهشت تا پایان مرداد  در پایتخت به همین علت جان خون  را از دست داده اند.

 

محمدرضا قدیرزاده در گفت‌وگو با  خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت  در مورد کسانی  که به دلیل استفاده از داروهای تقلبی گیاهی یا مسمویت با سرب تریاک جان  خود را از دست داده‌اند، گفت: ما آمارهای خود را در این زمینه دراختیار  ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گذاریم و امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه و آفزایش آگاهی مردم به ویژه جوانان بتوان هرچه بیشتر میزان استفاده از این  مواد را کاهش داد.

وی گفت: ما تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم که آنالیز مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد را به صورت ماهانه دراختیار آنها می‌گذاریم تا سیاستگذاری های لازم را در این زمینه انجام دهند، همچنین کارهای تحقیقاتی در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

وی اضافه کرد: تبلیغاتی که در شبکه های ماهواره‌ای برای ترک اعتیادهای یک ماهه‌ای ارائه می‌شود، خطرات و عوارض زیادی داشته و این مسئله به شدت عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد که ما در پزشکی قانونی برای اولین بار این مسئله را به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کردیم.

قدیرزاده گفت: مسمومیت با سرب از طریق استعمال مواد مخدر نیز توسط پزشکی  قانونی مطرح شد و هشدارهای لازم را در این زمینه ارائه کردیم. تریاک‌هایی  که توسط بسیاری از معتادان مورد استفاده قرار می‌گیرد، آغشته به سرب بوده  و عوارض جبران‌ناپذیری همچون مرگ را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه پس از اعلام پزشکی قانونی، دستگاه‌های دیگر نیز اقدامات  لازم را جهت اطلاع‌رسانی و برنامه‌های پیشگیرانه انجام دادند، گفت: پزشکی  قانونی سازمانی است که نسبت به سایر دستگاه‌ها در آخر خط قرار دارد و متأسفانه زمانی که اتفاقات رخ می‌دهد، ارجاعات آن به پزشکی قانونی  می‌رسد، ولی با این حال تلاش کرده‌ایم هشدارهای خود را به موقع ارائه  دهیم.

وی اضافه کرد: مسمومیت با سرب به دو صورت حاد و مزمن می‌تواند در فرد بروز کند که در حالت حاد، در مقطع زمانی کوتاه سرب وارد بدن فرد می‌شود که اصولاً این مسئله ناشی از مسمومیت شغلی است، مثل فردی که رادیاتورساز  است.

قدیرزاده تصریح کرد: ورود سرب به بدن به دلیل اعتیاد، معمولاً مواقعی رخ می‌دهد که فرد به صورت مزمن تریاک مصرف می‌کند، در نتیجه به تدریج سرب وارد بدن آن می‌شود که این مسئله سبب ذخیره سرب در بدن و مسمومیت مزمن در فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: در چند ماه اخیر، مسمومیت با سرب ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور افزایش یافته و این بیشتر ناشی از تریاک‌هایی بوده که سال گذشته وارد کشور شده است و این مسئله سبب مسمومیت تعداد زیادی از افراد و مراجعه آنها به درمانگاه‌ها شده است، به طوری که تاکنون 12 مورد فوتی گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه از اردیبهشت امسال تا آخر مردادماه 12 نفر به دلیل مسمومیت با سرب از طریق تریاک جان خود را دست داده‌اند، گفت: مسمومیت با سرب یک موضوع نادر است، البته رویکردهای اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه در کاهش این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

قدیرزاده به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است، اشاره کرد و گفت: این مسئله بسیار حائز اهمیت است و گاهی دولتمردان این اشتباه را می‌کنند که مبارزه با مواد فقط وظیفه دولت و نظام است، در حالی که این چنین نیست و مردم و تشکل‌های مردمی باید ورود کنند.

وی گفت: این مسئله موضوعی نیست که به تنهایی یک دستگاه بتواند آن را برطرف کند، بلکه هر سه قوه در کشور و سیستم‌های نظارتی، انتظامی و نظامی  باید اقدامات لازم را انجام داده و همگام با یکدیگر عمل کنند، البته  آموزش پیشگیرانه بسیار مهم است و از مهدکودک تا دانشگاه باید مورد توجه  قرار گیرد.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha