کد خبر: میزان-شیوع-افسردگی-در-ایران-از-متوسط-جه
۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹

خبرگزاری سلامت: شادی، نشاط اجتماعی و حضور آن در یک جامعه، از منظر علوم و افراد متخصص حوزه‌های مختلف، از نشانه‌های یک جامعه سالم است. وقتی نشاط و شادی از جامعه‌ای رخت بربندد، جامعه دچار بروز عواملی مانند افسردگی، انفعال، انحرافات مختلف فردی و جمعی و فرهنگی و .... می‌شود.
نشاط اجتماعی، اثرات و آثاری چند بر زندگی شهروندان و جامعه دارد که تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، وفاق اجتماعی، ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی و ... ، پویایی اجتماعی، کاهش هزینه‌های مردم، افزایش امید در جامعه، زندگی متعادل و با ثبات، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش خلاقیت و نوآوری، کاهش آسیب‌های اجتماعی(خصوصاً در جوانان) و ...... از جمله آن است.

دکتر فربد فدائی عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران، درباره راهکارهای ارتقای نشاط اجتماعی می گوید: این امر جنبه عام دارد. در درجه نخست پدران و مادران باید روحیه مقاوم و مبارز در برابر مشکلات را به فرزندان بیاموزند. محبت بی‌قید و شرط به کودکان تا 1.5 سالگی و سپس سپردن تدریجی مسؤلیت به کودک با افزایش سن او نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس کودک دارد که بعدها با احساس تسلط و رضایت از زندگی و داشتن اعتماد بنیادی زمینه‌ساز روحیه خوب و شاد در کودک خواهد بود.

وی اضافه می کند: اعتماد و اتکای به خداوند و ایمان مذهبی نیز در رفع تنش و اضطراب و افسردگی نقش دارد. فراهم آوردن محیط کار و زمینه برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی نیز از راهکارهای دیگر برای ارتقای نشاط واقعی در جامعه است.

این روانپزشک در ادامه سخنانش چنین عنوان می کند که باید تمایزی میان افسردگی به عنوان بیماری و افسردگی به عنوان یک عاطفه طبیعی قائل شد. اگر افسردگی به عنوان یک بیماری در نظر باشد، بر اساس پژوهش‌هایی که در ایران در مورد همه‌گیرشناسی افسردگی صورت گرفته نشان می‌دهد؛ حال آن که میزان شیوع بیماری افسردگی در ایران در حدّ متوسط جهانی است و بالاتر نیست.

وی ادامه می دهد: اما افسردگی ممکن است یک عاطفه طبیعی در برابر ناکامی، شکست واقعی یا تصوری و یا فقدان باشد. در چنین صورتی، این بیشتر ویژگی های شخصیتی یک فرد است که واکنش او را در برابر این مسائل نشان می‌دهد.

متخصص اعصاب و روان می گوید: در عین حال دوره‌هایی که یک کشور در معرض تغییرات ناگهانی ازجمله تغییر سطح زندگی یا تغییر در نگرش‌ها و ارزش ها قرار گیرد امکان دارد افسردگی افزایش یابد. البته دشواری ها می‌تواند به عنوان چالش‌هایی تلقی شود که مردم یک کشور را به همبستگی،کوشش و رفع موانع تشویق می‌کند و بنابراین می‌تواند حتی سبب ارتقاء روحیه جمعی شود.

دکتر فدائی بیان می کند: در واقع ساختن لطیفه و شوخی درباره مسائل گوناگون می‌تواند واکنشی در برابر احساس ناکامی باشد. چیزی به نام افسردگی نقاب دار وجود دارد یعنی زمانی که فرد دچار واکنش افسردگی است و احساس می‌کند قابل رفع نیست با کار و فعالیت زیاد یا با زدن نقاب شادمانی می‌کوشد آن را انکار کند. بنابراین شوخی و لطیفه‌سازی از هر موضوع پیش افتاده ای که به وفور در شبکه های اجتماعی به چشم می خورد بیشتر حکایت از طبع ملول و افسرده‌ای دارد که می‌کوشد به وسیله شوخی، مشکل خود را انکار کند و زمانی که انسان احساس رضایت و شادمانی واقعی داشته باشد نیازی به شادی مصنوعی نمی‌بیند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha