کد خبر: نقش-تاثیرگذار-بهورزان-در-پیشبرد-استرا
۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
نقش تاثیرگذار بهورزان در پیشبرد استراتژی ‌های وزارت بهداشت در مقابله با کووید 19

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر جعفر صادق تبریزی، در مراسم تقدیر از بهورزان، مربیان و مراقبین سلامت نمونه کشور که با حضور وزیر بهداشت و به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در دوران کرونا، ارتقای مراقبت‌ های بهداشتی و درمانی، پیشگیری از کووید 19 از طریق ارزیابی و اجرای پروتکل‌ های بهداشتی در جامعه، شناسایی زودرس و تشخیص زودرس بیماران و ارجاع آنها به سطوح تخصصی کووید 19، درمان و مراقبت موارد خفیف بیماری و همچنین پیگیری افراد مبتلا از جمله اقدامات بهورزان در حوزه بیماری کووید 19 بوده است.

وی افزود: بهورزان همچنین تاثیر بسیار زیادی در استراتژی ‌های وزارت بهداشت اعم از فاصله گذاری اجتماعی، کاهش انتقال ویروس و جداسازی و درمان سرپایی و مراقبت و پیگیری مبتلایان و افراد مشکوک به بیماری برعهده داشتند.

دکتر تبریزی بیان کرد: نظام شبکه در ایران و در بند بند اجزای آن بهورزان ما و مراقبین سلامت، نقش برجسته ‌ای داشتند. در آمادگی برای کووید 19 و در حوزه اقدام و کنترل آن، بهورزان، مراقبین سلامت و کل شبکه در چارچوب اصول شبکه عمل کردند. همچنین، از فناوری ‌های مناسب اعم از سامانه‌ های نظام سلامت، سامانه‌ های تلفنی و سایر ظرفیت ها، استفاده شد. در جلب مشارکت مردمی نیز با تکیه بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت، با جذب و تربیت سفیران سلامت و رابطین سلامت محلات اقدام شد. بنابراین، تمرکز بر ارائه خدمات بیشتر به افرادی بود که نیازمندی بیشتری دارند، مانند سالمندان، مادران باردار و کودکان، تمام تلاش بر این بود که شبکه در چارچوب اصول PHC وظایف و برنامه‌ هایش را انجام دهد.

وی تصریح کرد: اولویت مراقبت و پیشگیری بر درمان، اولویت مناطق روستایی و محروم، اولویت خدمات عمومی بر خدمات تخصصی، اولویت خدمات سرپایی بر خدمات بیمارستانی و نهایتا اولویت تفویض اختیار و عدم تمرکز در نظام شبکه، اولویت‌ های راهبردی نظام شبکه بودند که در بیماری کرونا نیز مورد توجه قرار گرفتند.

دکتر تبریزی با بیان اینکه سه درگاه ورودی در حوزه غربالگری کرونا داشتیم، خاطرنشان کرد: این سه درگاه، استفاده از سامانه‌ هایی مانند 4030، درگاه خود ارزیابیSalamat.gov.ir  که مردم  خودشان می ‌توانستند تماس بگیرند و نهایتا بهورزان و مراقبین سلامتی بود که با غربالگری و تفکیک افراد پرخطر و دارای علائم و ارجاع آنها به سطوح بالاتر گام بسیار درخشان را در مراقبت بیماران کووید 19 برداشتند.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: در بسیج مقابله با همه‌ گیری کووید 19 چهار گام طی شد؛ در گام اول از پنج اسفند 1398 تا 25 فروردین 1399، در کمتر از دو ماه بیش از 78 میلیون نفر از سوی بهورزان و مراقبین سلامت در کشور غربالگری شدند که 96 درصد جمعیت کشور را شامل می‌ شد. در گام دوم از اول اردیبهشت تا 31 تیر در عرض سه ماه 42 میلیون نفر از جمعیت ما به ویژه افراد در معرض خطر، افراد دارای بیماریهای زمینه‌ای، مادران باردار و... از نظر علائم کرونا غربالگری شدند. در گام سوم نیز اتفاق مهمی روی داد و 59 میلیون نفر غربالگری شدند و در این غربالگری خدمات جا مانده به دلیل کووید-19 به مردم ارائه شد.

دکتر تبریزی با بیان اینکه امروز در دنیا بین 25 تا 65 درصد جاماندگی در ارائه خدمات بهداشتی وجود دارد، اظهار کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که به واسطه وجود بهورزان، مراقبین سلامت و شبکه بهداشتی و درمانی، امروز عقب ماندگی در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را نداریم و حتی در برخی خدمات مانند مراقبت از مادران باردار 104 درصد پوشش خدمتی را داشتیم که 10 درصد بیش از سال قبل است. بیش از هشت میلیون نفر خدمات جامانده را به صورت حضوری از شبکه بهداشت دریافت کرده‌اند. 18.5 میلیون نفر به صورت غیر حضوری و 9.5 میلیون نفر هم خدمات مبتنی بر درخواست‌شان را دریافت کردند.

وی ادامه داد: در گام چهارم نیز در غربالگری شفاهی اقدامات جدیدی اضافه شد؛ ردگیری افراد در معرض تماس، پیگیری، جداسازی، قرنطینه و اطمینان از ماندن افراد مشکوک در خانه و مصرف داروها از سوی بهورزان و مراقبین سلامت در طول طرح شهید سردار سلیمانی اجرا شد. در این طرح چهار دسته تیم داشتیم که شامل تیم‌های رهگیری، مراقبت در منزل، نظارتی و حمایتی بود. بهورزان و مراقبین سلامت در هر چهار دسته تاثیر داشتند اما بیشترین تاثیرشان در حوزه رهگیری بود. طبق آمار چهار اسفند ماه از 24 هزار تیم تشکیل شده، 16 هزار تیم در روستاها با 45 هزار عضو تشکیل شده است که 32 هزار نفر از آنها را بهورزان تشکیل می‌دهند. همچنین هشت هزار تیم در شهرها با بیش از 49 هزار عضو تشکیل شده است.

دکتر تبریزی اظهار کرد: از دو میلیون و 284 هزار نفری که تا چهارم اسفند ماه رهگیری شده‌اند، 627 هزار نفر در مناطق روستایی بوده‌اند و برای 46 درصد از آنها تست سریع کووید-19 انجام شده که 10 درصد از آن‌ها مثبت بوده‌اند. در مناطق شهری یک میلیون و 657 هزار نفر غربالگری شدند که برای حدود 35 درصد از آنها تست به عمل آمده و 9 درصد تست‌ها مثبت بوده است. اگر بخواهیم در ارتباط با شبکه بهداشت و عملکردش در کرونا صحبت کنیم، باید گفت که شبکه به صورت تمام قد در مقابله با کووید 19 و این اپیدمی حضور گسترده داشت.

وی گفت: استفاده از نظام ثبت الکترونیک هوشمند، ایجاد خطوط تلفن رایگان برای همه بهورزان و مراقبین سلامت با استفاده از پیش شماره 726 به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم و هدایت مردم در مسیرهای ارجاع و ارزیابی سطح به سطح میزان آمادگی شبکه، از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه در همه گیری کووید 19 از تمام ظرفیت های نظام شبکه بهداشت استفاده شد، ادامه داد: از سال گذشته حدود 32 هزار نفر مبتلا به کووید 19 را در سطوح مختلف شبکه داشتیم و نظام شبکه 66 شهید سلامت را تقدیم کرده است. ازطرفی غربالگری و پیگری افراد تحت پوشش، آموزش خانواده های تحت پوشش، کاهش بار بیمارستان ‌ها با توجه به غربالگری و پیگیری مستمر در نظام شبکه از جمله اقداماتی بوده است که در این دوره انجام شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha