نقص ایمنی و زخمی‌ ‎که بیمارستان‌ها می‌‎زنند/ 398 مورد دیگر باقی مانده است!
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بزرگ‌ترین محل‌های تجمع مردم هستند، این مراکز به واسطه ذات کاریشان همیشه مورد استفاده عموم مردم قرار دارند. به ویژه در زمان کنونی و با شیوع کرونا که جمعیت زیادی از مردم را دچار بیماری کووید 19 کرده است این مراکز اهمیت بیشتری یافته اند. بر اساس آمار وزارت بهداشت روزانه تقریباً ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ بیمار جدید کرونا شناسایی و از بین این تعداد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری می‌‎شوند. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مهمترین محل مراجعه مردم برای دریافت خدمات بهداشت و سلامت است، این مراکز در سطح کشور از عمر بالایی برخوردارند و همین دلیل باعث شده تا بیمارستان در کنار فرسودگی از نقص ایمنی هم برخوردار شود! این نقص ایمنی نگرانی‌های جدی ای را هم برای مردم و هم برای مسوولان در وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آتش‌نشانی و سازمان خدمات ایمنی به وجود آورد. قدمت بیمارستان‌ها و همچنین کمبود امکانات و ضعف ایمنی مراکز درمانی سال‌هاست که موضوع بحث در کمیسیون بهداشت و درمان و وزارت بهداشت و آتش‌نشانی است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تعداد مراجعات به دلیل بیماری کووید 19 در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده‌ایم و روند حاضر نشان می‌دهد که با وجود ادامه دار بودن این بیماری افراد بیشتری به بیمارستان‌ها مراجعه کنند، از این رو این مراکز نیاز به ایمنی بیشتری نسبت به سایر مراکز دارند. بر همین اساس هم باید ایمن‌سازی مراکز درمانی و بهداشتی مورد توجه قرار بگیرد و حساسیت روی این موضوع در کشور بیش از گذشته افزایش یابد. نقص ایمنی و زخمی‌ ‎که بیمارستان‌ها می‌‎زنند

زنگ خطر جدی نقص ایمنی بیمارستان ها

ولی با این وجود هشدارهای نقص ایمنی ساختمان در مورد بیمارستان‌ها به ویژه در کلان شهرها با کم توجهی مواجه شده است و این زنگ خطر جدی ای در حوزه سلامت محسوب می‌شود. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خودی خود جز مراکز خاص و بازوی مدیریت بحران هستند و در زمان وقوع هر حادثه باید آماده باشند، اگر قرار باشد خود ساختمان بیمارستان‌ها هم جزو خطرات احتمالی در حوادث باشند آن زمان چه کسی باید از سلامت مردم مراقبت کند. حادثه دلخراش در کلینیک سینااطهر و انفجار و زبانه کشیدن شعله‌های آتش را کسی فراموش نمی‌‎کند، در این حادثه ۱۹ نفر از کارکنان، کادر درمان و بیماران این کلینیک به علت غفلت مسوولان همین کلینیک جانشان را از دست دادند. حادثه ای که می‌‎شد با اجرای قواعد و ضوابطی که به افزایش ایمنی می‌‎انجامید از وقوع آن جلوگیری کرد، براساس آن چیزی که کمیسیون بهداشت و درمان اعلام کرده بارها به این کلینیک اخطار ایمنی داده بود، اما این کلینیک با غفلت در مورد اجرای این اخطارها، باعث شد 19 نفر جان خود را از دست بدهند. اما این تنها حادثه ای نیست که رخ داده درواقع نه اولین آن است و نه آخرین. با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی و بهداشتی در تنها در شهر تهران اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند، هر لحظه و هر روز باید منتظر یک حادثه در شهر باشیم. مراکز درمانی به علت تجمع افراد نیازمند بستری شدن، درمان‌های سرپایی، مراجعات اداری و ... یکی از شلوغ ترین مراکز مردمی‌‎در شهرها هستند، هر حادثه کوچکی در این مراکز می‌‎تواند به فاجعه ای بزرگ بدل شود. فاجعه ای که در آن عده زیادی جانشان را از دست خواهند داد.

حریقی دیگر در سایه بی توجهی

براساس اعلام سازمان آتش نشانی شهر تهران، امروز صبح بیمارستانی در خیابان جلال آل احمد دچار حریق شد، حریق در بخش غیر پزشکی بیمارستان رخ داده بود و آتش نشانی با حضور به موقع در این محل موفق به مهار آن شد و در این حادثه کسی آسیب جدی ای ندید و تنها بخشی از سقف‌های کاذب دچار حریق شده بود. این دومین حادثه ای است که بعد از اتفاق کلینیک سینااطهر رخ می‌‎دهد و هر بیمارستان مرکز درمانی باید منتظر چه اتفاقی باشد! سازمان آتش نشانی بعد از حادثه کلینیک سینااطهر در اظهارنظری گفت که بیشتر بیمارستان‌های تهران اخطار ایمنی دریافت کردند اما به این اخطار توجهی نمی‌کنند. محمود قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره وضعیت ایمنی مراکز درمانی و بیمارستانی به ایسنا گفته بود:‌ «کارشناسان آتش‌نشانی در سال‌های اخیر از بسیاری از اماکن عمومی‌‎و تجمعی بازدید کرده و با بررسی موارد ایمنی، خلاها و موارد نقض ایمنی را به مالکان هشدار داده‌اند. بیمارستان‌ها جزو مراکزی هستند که ایمنی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تعداد قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان به این مراکز را بیماران و افرادی شامل می‌شوند که به دلایل مختلف درمانی و بیماری، امکان تردد و واکنش به موقع به حوادث را ندارند.» نقص ایمنی و زخمی‌ ‎که بیمارستان‌ها می‌‎زنند او ادامه داد:‌ «در جریان این بازدیدها بیمارستان و مرکز درمانی دارای مشکلات ایمنی در تهران شناسایی شدند و در این خصوص اخطار لازم و همچنین دستورالعمل ایمنی مربوطه به مسوولان این مراکز ارائه شده بود.» قدیری با اشاره به حادثه انفجار و حریق در کلینیک درمانی در حوالی میدان تجریش، اضافه کرد:‌ «پس از این حادثه با توجه به حساسیتی که وجود داشت، سازمان آتش‌نشانی تهران نامه‌ای به وزارت بهداشت ارسال و لیستی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در معرض خطر اعلام کرد تا این وزارتخانه نیز در حل مشکل ایمنی این مراکز اقدام کند.» با توجه به خطرات جدی و بالقوه‌ای که در حوزه ایمنی بیمارستان‌ها و مرکز درمانی وجود دارد به نظر می‌رسد مسوولان امر باید خیلی جدی‌تر و پیگیرتر از گذشته برای حل مشکلات ایمنی قدم بردارند چراکه این مراکز ارتباط مستقیمی با جان و سلامتی مردم دارند. البته با توجه به اینکه در سال‌های گذشته این موضوع جدی گرفته نشده است مسوولان مراکز درمانی دارای نواقص ایمنی هم کاری برای بهبود وضعیت انجام نداده‌اند. در این شرایط باید منتظر بروز حوادثی دیگر در مراکز درمانی و بهداشتی باشیم، در شرایطی که بسیاری از درمانگاه ها و بیمارستان ها درگیر با بیماری کووید ۱۹ هستند مردم و نیازمندان به خدمات بهداشتی و درمانی باید با این نگرانی هم مواجه باشند که هر لحظه امکان وقوع آتش سوزی یا انفجار در این مراکز وجود دارد. شاید بهتر است مسوولان وزارت بهداشت یا حتی قوه قضاییه با ورود جدی تر با مراکزی که نکات ایمنی و امنیتی را رعایت نمی کنند، برخورد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha