کد خبر: واکسن-آنفولانزا-مصونیتی-در-برابر-کرون
۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر زهرا نهبندانی ، با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا همه ساله براساس جمع آوری اطلاعات از سوشهای شایع ویروس آنفلوانزای فصلی سال قبل با نظارت سازمان جهانی بهداشت تولید و در اختیار سایر کشورها قرار میگیرد ، خاطر نشان کرد: از همین رو مردم باید آگاه باشند دریافت واکسن آنفولانزا برای همه ضروری نیست؛ چه بسا همزمانی تزریق واکسن با دوره نهفتگی بیماری کرونا (دوره ای از ابتلا به کرونا که فرد مبتلا هنوز علائم بیماری را ندارد ) می تواند برای فرد به دلیل هم زمانی ورود دو نوع ویروس به بدن خطرناک هم باشد.

رییس گروه بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: باتوجه به همه گیری بیماری کرونا، مردم نسبت به سالهای قبل تمایل بیشتری به دریافت واکسن آنفولانزا دارند این درحالی است که دریافت واکسن آنفولانزا مصونیتی در برابر کرونا ایجاد نمی کند.

دکتر نهبندانی افزود: هر ساله طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، توزیع واکسن آنفولانزا قبل از فصل سرما آغاز می شود  که امیدواریم با پیگیری های انجام شده به زودی در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه براساس دستور العمل های ابلاغی وزارت بهداشت، به جامعه هدف دریافت کننده واکسن آنفولانزا از طریق مراکز جامع خدمات سلامت اطلاع رسانی می شود، اظهار کرد: سایر افراد که تمایل به دریافت واکسن آنفولانزا دارند می توانند از طریق مراجعه به داروخانه ها، واکسن را دریافت کنند و پس از ارائه شرح حال به پزشکان ، واکسن را تزریق کنند.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت فاصله محافظت کننده و عدم حضور در مکانهای دارای ازدحام جمعیت می تواند مانع از ابتلا به بیماری آنفولانزا و کرونا شود، گفت: استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی مانع شیوع بیماریهای ویروسی تنفسی از جمله آنفولانزا است بنابراین ضرورتی برای دریافت واکسن آنفولانزا برای عموم مردم وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت  هدف برای دریافت واکسن آنفولانزا، رصد شده عنوان کرد: دریافت واکسن برای این افراد بعد از ویزیت پزشک و بررسی علایم بالینی و تب سنجی انجام خواهد شد .

دکتر نهبندانی تاکید کرد: درپائیز وزمستان امسال به دلیل همه گیری کرونا گروههای پر خطر از جمله سالمندان ،مادران باردار،افراد دارای بیماری زمینه ای و کودکان زیر ۶سال از حضور در تجمعات و اماکن پرتردد خودداری کند و تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

وی همچنین نوشیدن مکرر مایعات گرم و مصرف میوه و سبزیجات تازه وسوپ گرم را درفصول سرد توصیه نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha