کد خبر: وظیفه-‌ای-جز-پیگیری-درخواست-پرستاران
۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در کشور لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم، گفت: پیگیری کردیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، محمد میرزابیگی، در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته پرستار و با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت و اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک روز پرستار، گفت: سازمان نظام پرستاری، در کنار معاونت پرستاری جزو نهادهای حاکمیتی است که بر اساس قانون، مکلف به پیگیری وظایف خود است که اگر این چکیده این قانون را در چهار کلمه خلاصه کنیم، می شود مردم، نظام سلامت، پرستاران و فعل مراقبت های پرستاری؛ که این چهار محور، بخش‌ های فعالیت ما هستند.

وی ادامه داد: ارائه خدمت با کیفیت و خوب به مردم حائز اهمیت است. اگرچه در دوران کرونا پرستاران عزیز ما جانفشانی کردند و همینجا به روح پاک بالغ بر ۱۵۰ شهید گروه پرستاری که در دوران کرونا جان خود را دست دادند درود می‌ فرستم، اما همیشه که شرایط بحرانی نیست و باید با استاندارد مشخصی به مردم خدمت ارائه کرد، استانداردها معمولا کفِ انتظارات یک کشور در چارچوب هایی رفاه اجتماعی است، اگر در نظر بگیریم که در کشور به ازای هر تخت ۲.۵ پرستار لازم است ( ۱.۸ پرستار دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیرحرفه‌ ای)، با این استاندارد فاصله داریم و باید برای تامین استانداردها تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که پیگیری کردیم استانداردسازی تعداد نیروها بود و مجوزهایی با کمک سازمان برنامه گرفتیم؛ تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.

وی در ادامه در خصوص نظام پرداخت گفت: بحث نظام پرداخت همیشه محل تعارض و تضاد و حرف و حدیث بوده است، زیرا چارچوب مشخصی ندارد. باید دست از مقایسه برداریم، باید حق یک پرستار خوب را درنظر بگیریم و چارچوب باید به گونه ‌ای باشد که پرستار و پزشک و... به حق خود برسند. در این زمینه سال قبل مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه تصویب شد و در دولت هم تصویب شد و خوشبختانه دولت هم نگاه مثبتی به تعرفه‌ ها دارد.

دکتر میرزابیگی تاکید کرد: عوامل انگیزشی پرستاران و مدافعین سلامت نکته مهمی است. در این زمینه فوق ‌العاده ویژه و افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد، اما فوق العاده خاص و سختی کار، مسائل بازنشستگی و... در دست پیگیری است.

تیم سلامت باید کنار هم کار کنند

وی با اشاره به اهمیت تدوین مدل جدید مراقبت پرستاری، اظهار کرد: کرونا، چالش سالمندی و... ثابت کرد که محل خدمت فقط بیمارستان نیست و تک بازیکن هم فقط پزشک نیست و تیم سلامت باید در کنار یکدیگر کار کنند و در سطح جامعه نیز شبکه ها و زنجیره های نظام سلامت باید بهم وصل شوند که نماد این موضوع را در حوزه "پرستاری مراقبت در منزل" مشاهده کردیم. تاکنون سلامت یک کالای تک محصولی بود که آن را فقط در بیمارستان ها و با قیمت مشخصی تک عرضه کردیم و به مردم حق انتخاب ندادیم، اما اگر زنجیره های نظام سلامت را در جامعه به صورت تیمی فعال کنیم، به مردم حق انتخاب داده و حس رقابت را بین بیمارستان ها به وجود می آوریم تا خدمت کیفی تری را به مردم ارائه دهند.

وی اظهار کرد: در نظام پرستاری بالغ بر ۱۵۰ جلسه برون سازمانی با سازمان های مختلف و بالغ بر ۲۰۰ مکاتبه، داشتیم که به وضع قابل قبول و البته نه رضایت بخش، رسیدیم، زمانی احساس رضایت می‌ کنیم که مردم و پرستاران از خدمات ما راضی باشند.

دکتر میرزابیگی ادامه داد: موضوع مهاجرت پرستاران وجود دارد، اما روند صعود و نزول دارد. سواد و دانش پرستاران ایرانی و اخلاق حرفه ‌ای موضوع مهمی است که در ایران به آن به شدت پرداخته می ‌شود و کشورهای دنیا هم به دنبال پرستاران ایرانی هستند و برای جلوگیری از این امر باید به دنبال افزایش جذابیت‌ های قانونی بود.

وی افزود: ما اکنون در حوزه استخدام ها در یک بخش در حوزه همین کرونا مثلا ۱۰ پرستار داریم که یک کار انجام می دهند، اما روابط استخدامی متفاوت دارند. پرستاران جوان تلاش بیشتری هم می کنند، اما شرکتی یا ۸۹ روزه هستند. روسای چند دانشگاه در موج اول کرونا گفتند تعدادی داوطلب نیاز دارند و قول حداقل قرارداد یکساله دادند، اما متاسفانه با فروکش موج اول قراردادهای ۸۹ روزه را باب کردند و آنها را خانه نشین کردند. از دولت و وزارتخانه می خواهیم بستر قرارداد ۸۹ روزه را جمع کرده و حتی برخورد کنند. نباید هیچ قراردادی کمتر از یک سال باشد.

وی تاکید کرد: اتفاقاتی که در حوزه فوق العاده ویژه رخ داد تاحدودی حقوق ها را افزایش داد و حدود ۵۵ هزار مجوز استخدام نیروها را گرفتیم تا مشکل امنیت شغلی تاحدودی برطرف شود. در سازمان نظام پرستاری وظیفه ‌ای جز پیگیری درخواست پرستاران نداریم. تا دوشنبه هفته آینده خبرهای خوشی برای پرستاران خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد نیروهای شرکتی و طرحی هم مشکلاتی مطرح است که اعلام می‌ شود. مجوزهای استخدامی خوبی هم تاکنون داده شده است. ایده آل ما این است که عددی به پرستاران موجود اضافه شود نه اینکه فقط پرستاران قبلی نوع قراردادشان عوض شود؛ هرچند که این موضوع هم خوب است اما ایده آل نیست‌. آمار پرستار به تخت بین ۰.۴ تا ۱.۲ متفاوت است. هدف از مجوزهای استخدامی افزایش پرستار به تخت است، اما اولویت استخدام با نیروهایی است که در دوران کرونا فعالیت ویژه داشتند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha