کد خبر: وقتی-باد-سیاه-لذت-فتح-را-درمی‌نوردد
۵ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
وقتی باد سیاه لذت فتح را درمی‌نوردد

کوهنورد و راهنمای کوهستان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، وقایع ۵ دی سال گذشته در قله کولکچال را تشریح کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسام تهمتن‌زاده در برنامه «سلام تهران» با اشاره به جان‌باختن ۱۲ تن از کوهنوردان در حادثه ۵ دی 99 در قله کلکچال تهران، گفت: ۵ دی از یک روز در تقویم، به یک اسم، مضاف و مضاف‌الیه تبدیل شده است و بار معنایی انتزاعی دارد. همین الان بهترین سمینار و بهترین اتفاقات ورزشی از جنس ۵ دی را در روز ۵ دی برگزار می‌کنیم. در واقع، ۵ دی به روزی تبدیل شده است که می‌خواهیم بهترین تصمیمات درباره جان انسان‌ها در کوهستان را در این روز بگیریم.

این کوهنورد با بیان اینکه نمی‌خواهم ۵ دی را روز سیاه بنامم، افزود: ۵ دی یک روز جدی در کوهنوردی است. سال گذشته در چنین روزی، من به کوهنورد گیر افتاده در طوفان که درخواست کمک داشت، گفتم اصلاً نگران نباش؛ مطمئن باش کمکت می‌کنم، اما او که مرا نمی‌دید و در آن برف و بوران ناگهانی، چشمانش یخ زده بود، گفت: عینکم داخل کوله‌ام است؛ اما حتی فرصت نشد آن را درآورم.

راهنمای کوهستان با اشاره به هوای بسیار مطلوب ۵ دی سال گذشته، تصریح کرد: در آن روز، آسمان آبی و همه جا سفید بود. کوهنوردان لباس‌های رنگی پوشیده بودند و انگار محیط، موسیقی داشت. در عالی‌ترین و فاخرترین شرایط صعود قرار داشتند و حتی صبحانه خوبی هم خوردند. در واقع، زمستان، بهار کوهنوردی است. کوهنوردان می‌دانستند اولین برف‌ها در ۵ دی بر البرز نشسته و تا یکی دو روز دیگر که هوا دچار آرامش فصلی می‌شود، قرار است به دماوند بروند. انتظار می‌رفت یک روز خوب آن هم در بالاترین استاندارد، در قله کولکچال تجربه کنند، اما به یکباره همه‌چیز عوض شد.

وی با بیان اینکه باد سیاه، بادی است که از پشت البرز و از دل یخچال‌های توچال و کولکچال می‌وزد، گفت: من در این حادثه خوش شانس بودم. معمولاً برای بهتر دیدن محیط، عینک طوفان روی چشم دارم. کرامپون (یخ‌شکن) در پا و گورتکس (کاپشن کوهنوردی) به تن داشتم و در حال آموزش به یکی از دوستان بودم. بر حسب تجربه‌ای که داشتم، می‌دانستم کوهنوردان بدون اینکه برای هم حاضری بزنند، آنجا حضور دارند؛ یعنی یک لیست از افراد وجود ندارد، یا تجهیزات ما به طوری نیست که داخل لباس کوهنورد ردیاب باشد و من در اتاق کنترل متوجه شوم که کدام کوهنورد در کجا ایستاده است. به همین دلیل، وقتی طوفان شد به دوستم گفتم تو برگرد پایین و از اینجا به بعد را به تجربه من بسپار؛ من باید بیشتر سعی کنم.

تهمتن‌زاده که ناجی جان ۷ تن دیگر شده است، اظهار داشت: انگار ندایی می‌گفت که آن بالا کسی هست. برگشتم و آن یک نفر را از دل مسیر سنگی نجات دادم.

این کوهنورد و راهنمای کوهستان با اشاره به برگزاری همایش پیشگیری از حوادث کوهستان، گفت: در این همایش که امروز برگزار می‌شود، شرایطی را مهیا می‌کنیم تا دوستان در ستاد پیشگیری از حوادث کوهستانی، بدانند در صورت وقوع چنین شرایطی باید چه کرد. تیم‌هایی از داوطلبان تشکیل شده است تا حوادث احتمالی را شبیه‌سازی کنیم و سطح عالی آموزش به آنها داده شود‌.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی و حافظ کاظم‌زاده روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha