کد خبر: پتنت‌های-حوزه-سلامت-در-مسیر-تجاری‌سا
۲۲ تیر ۱۴۰۰،‏ ۱۱:۳۷
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر محمدرضا منظم مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان این مطلب، گفت: مالکیت معنوی یعنی آنچه از ذهن، دانش، خلاقیت و نوآوری افراد در قالب یک ایده قابل احصا ایجاد می‌شود و برای اینکه دیگری از آن فکر و ایده استفاده نکند یک سندی ثبت می‌شود. تاکنون روال کشور اینطور بود که هدف متقاضیان از ثبت پتنت‌ها بهره‌مندی از امتیاز آن برای ارتقا یا معافیت سربازی در بنیاد نخبگان و غیره بود. دکتر منظم با اشاره به سابقه شکل‌گیری کمیته مدیریت مالکیت معنوی گفت: در وزارت بهداشت یک کمیته ثبت ابداع و اختراع ذیل مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات در معاونت تحقیقات قرار داشت که مالکیت معنوی، ثبت پتنت و ثبت ژن‌ها را با حضور متخصصان بررسی کرده و امتیاز می‌دادند. یک کمیته دیگر نیز در دفتر توسعه فناوری سلامت با عنوان سیاست‌گذاری مالکیت معنوی وجود داشت که وظیفه حمایت از زیرساخت‌های حمایت معنوی را برعهده داشت. وی افزود: اکنون دو کمیته ثبت اختراعات و سیاست‌گذاری مالکیت معنوی را در یکدیگر ادغام کردیم و کمیته مدیریت مالکیت معنوی تشکیل شده است. این کمیته علاوه بر وظایف دو کمیته سابق حمایت و تجاری‌سازی پتنت‌ها و ارجاع به کمیته تجاری سازی و همچنین  TTO  یا دفاتر انتقال فناوری را نیز برعهده دارد. دکتر منظم به نحوه هدایت پتنت‌ها برای تجاری‌سازی اشاره کرد و گفت: اگر در ارزیابی‌ها مشخص می‌شود یک شرکت و یا تیم و هسته فناورانه است که اختراع خود را ثبت کرده یعنی پتانسیل لازم برای ورود به بازار را دارد ، این ایده به کمیته تجاری‌سازی که ذیل کمیته اصلی شکل گرفته ارجاع می ‌شود که متشکل از صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت خواهد بود. مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به دسته دیگری از تقاضاها اشاره کرد و گفت: یک عده از پتنت‌ها نیز از سوی اساتید و محققانی است که علاقه‌ای به راه‌اندازی شرکت ندارند فقط میخواهند ایده خود را ثبت کنند و از امتیازات آن بهره‌مند شوند. اغلب درخواست‌ها هم مربوط به همین بخش هستند. این گروه به دفاتر انتقال فناوری ‌TTO ارجاع خواهند شد که در آنجا برای ایده و پتنت‌های دریافتی مشتری پیدا می‌کنند یا برای مشارکت به صنایع مرتبط معرفی می‌شود. دکتر منظم با یادآوری اینکه پتنت‌هایی که وارد بازار نمی‌شوند به علت نامطلوبی ایده نیست بلکه مشکل همراستا نبودن با نیاز بازار است، گفت: این ایده‌ها بر اساس نیاز بازار طراحی نشده‌اند؛ وظیفه و رسالت ماست که آنها را به سوی نیاز بازار و کشور هدایت کنیم. باید لیست اولویت‌های بازار و نیاز کشور را در اختیار محققان قرار بدهیم تا در جهت آن حرکت کنند و ایده‌پردازی کنند. وی خاطرنشان ساخت: از آنجاییکه اغلب متقاضیانی که به ما مراجعه می‌کنند، اطلاعی از فرآیندهای تجاری‌سازی ندارند بنابراین به منظور پوشش‌دهی کامل زنجیره نوآوری ، تمامی تقاضاهایی که در کانون پتنت نیز مورد حمایت قرار می گیرد را نیز  غربالگری خواهیم کرد. دکتر منظم  در پایان با اشاره به قدرت تاثیرگذاری کمیته مدیریت مالکیت معنوی گفت: تمام اجزای اکوسیستم در کمیته حضور دارند نمایندگانی از صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو، دفتر حقوقی، دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و غیره هستند و بنابراین امیدواریم عملکرد کمیته در این حوزه اثربخش باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha