کد خبر: پرستاران-در-ارتقای-سلامت-و-پیشگیری-بسی
۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۷:۵۸
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم گرامی داشت روز پرستار و تقدیر از پرستاران نمونه کشوری که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه درود میفرستیم به روان پاک امام راحل بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت، گفت: میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز و هفته پرستار را تبریک می گویم؛ ما در کشور ایران قرار داریم، ایران یک اسم پرعظمت است و وقتی در مجامع جهانی نام ایران برده می‌شود، همه با احترام به این اسم نگاه می‌ کنند چراکه ایران یعنی حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، حاج قاسم سلیمانی و شهید همت.
وی ادامه داد: امروزه نام ایران با ارزش است و تن ابرقدرت ها و ظالمان را می‌ لرزاند و ما افتخار می کنیم که در ایران هستیم؛ ما امروزه به یک ایران قوی نیاز داریم که شما (پرستاران) با همه دانش و فعالیت هایی که انجام می دهید ایران قدرتمند را تشکیل می دهید؛ در واقع تاریخ را ما می‌سازیم. اگر اکنون به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، خواهیم دید که در آن تاریخ هشت ساله چه کردیم، تاریخ قابل برگشت نیست و رسالت هر کسی در تاریخ در همان لحظه انجام می شود. در واقعه عاشورا هفتاد و دو تن شهید شدند اما در قیام توابین چند هزار نفر به شهادت رسیدند اما این کجا و آن کجا؟. برای آنهایی که در روز عاشورا رسالت خود را عمل نکردند دیگر راه جبرانی وجود نداشت بنابراین این ما هستیم که تاریخ را می سازیم.
وزیر بهداشت بیان کرد: اقدامات جامعه پزشکی را می‌ توان به قبل از کرونا، دوران کرونا و پسا کرونا تقسیم کرد، البته قبل از کرونا هم یک دوران درخشان دفاع مقدس را در جامعه پزشکی داشتیم که شاید در تمام جنگ‌ های دنیا بی‌ نظیر بود. در کدام جنگ نیروهای سلامت در خط مقدم حضور داشتند؟. جامعه پزشکی و پرستاری ما در دفاع مقدس در خط مقدم و زیر آتش و تهاجم شیمیایی دشمن حضور داشتند، مجروح شدند و به شهادت رسیدند، این یک افتخار تاریخی بود که ماندگار است.
جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در دنیا است
دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در دنیا است، عنوان کرد: علوم مختلفی در کشور وجود دارد اما می توان گفت نگین درخشان علوم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها بیماری ‌ها در کشور خودمان را درمان می‌ کنیم، بلکه کشورهای مجاور هم برای درمان به ایران می آیند؛ با افتخار می‌ توانیم بگوییم که علوم پزشکی‌ مان به پیشرفته‌ترین دانش بشری مجهز هستند اما دشمن ناجوانمرد قشر پزشکی را مورد تهاجم خود قرار داده است.
وی ادامه داد: متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و... شاهد بودیم که به صورت ناجوانمردانه گروه پزشکی را مورد تهاجم قرار دادند و قدر و منزلت این گروه نهفته بود حتی از خودی‌ ها هم این تهاجم را می‌ دیدیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کرونا برگ جدیدی از تاریخ شکوفا شد، گفت: در دوران شیوع کرونا بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که خیلی به امکانات خود می‌ بالند، شکست خوردند و ما در رسانه ‌ها دیدیم چه بسیار بیمارانی که بر زمین ماندند یا در بیمارستان‌ ها بستری نشدند و چه بسیار پرستاران و نیروهای درمانی که از بیماران فرار می‌ کردند اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است که جامعه پزشکی و پرستاری ایثارگری و هویت‌ شان را نشان دادند. شهدای بسیار گرانقدر و عزیزی را تقدیم کردیم که درواقع درخت تنومند انقلاب را آبیاری کردند و این درسی از تاریخ بود.
دکتر عین‌اللهی تصریح کرد: من خود به کرونا مبتلا شدم و با گرفتاری ۷۰ درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری شاهد فداکاری کادر درمان بودم، همچنین به عنوان کسی که رییس بیمارستان بودم، در کرونا به خصوص در پیک وحشتناک مرداد ماه که روزانه نزدیک به ۵۰ هزار مبتلا، ۷۰۰ مرگ و میر و ۱۵ هزار بستری و هفت تا هشت هزار بستری در آی سی یو داشتیم، شاهد بودم که پرستاران ما لحظه ای نمی‌ توانستند استراحت کنند. در شرایطی که همه در خانه ها بودند این عزیزان جانفشانی می‌کردند.
وی تاکید کرد: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این ایثارها را نشان دهند که مردم ببینند، سریال پرستاران استرالیا را نشان می‌ دهند که هیچ همخوانی با فرهنگ ما ندارد؛ فداکاری و کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده در هیچ کجا نشان داده نشده که این ضعف بسیار بزرگی است و وزارت بهداشت هم آماده است کمک کرده و هزینه کند.
پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه پرستار یک ماشین و ربات نیست و یک انسان فداکار است که احساسات و عواطف وی سبب درمان بیمار می شود، اظهار کرد: بیمار را تنها دارو درمان نمی کند؛ چه بسیار داروهایی که تجویز می شود اما تاثیری ندارند اما مهربانی و محبت پرستار سبب بهبود بیمار می شود بنابراین پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند، نکته ای که امروز باید بیشتر در وزارت بهداشت مورد توجه باشد، بحث تخصصی و حرفه ای شدن پرستاری است. پرستاری که در آی سی یو  می‌‌ رود باید حرفه ای و تخصصی بوده و مهارت آی سی یو را داشته باشد؛ پرستاران باید پیش از ورود به یک فیلد تخصصی آموزش های آن را دیده باشند و موضوع دیگر حضور دانشکده های پرستاری در فیلد درمان است.
دکتر عین اللهی در ادامه با بیان اینکه پرستاری فقط محدود به بیمارستان نیست، افزود: بسیاری از بیماران می‌ توانند در منزل پرستاری شوند که ما کاملا موافق این اقدام هستیم و متاسفانه اکنون شرکت‌ هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما به اسم پرستار افرادی را به خانه مردم می‌ فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می‌ کنند؛ باید این موضوع و وضعیت ساماندهی شود. در کرونا هم توانستیم خدمات را در برخی موارد به این صورت ارائه دهیم.
وی به موضوع تعرفه های پرستاری اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار که توفیق خدمت پیدا کردم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم؛ خاضعانه از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند. باتوجه  به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برایمان حجت است و حکمی شرعی بوده و بر ما واجب است که دنبال آن باشیم.
ضرورت افزایش نظارت ها در بخش خصوصی
وزیر بهداشت مطرح کرد: در زمینه تبدیل وضعیت هم عزیزان آمدند و در شرایط کرونا از جان مایه گذاشتند و اکنون که کرونا مقداری سبک ‌تر شده است باید امتیاز ویژه پیدا کنند؛ در بحث شهدای سلامت هم نباید کار آنها در پیچ و خم های اداری و بروکراسی قرار بگیرد.
دکتر عین اللهی به لزوم آموزش مداوم، تاکید کرد و گفت: از سازمان نظام پرستاری می‌ خواهیم این کار را برعهده گیرد چراکه آن را یکی از الزامات می دانیم و آموزش ها باید بروز انجام شوند؛ ما از نظر علم و دانش کمبودی نداریم و تنها به یک سیستم احتیاج داریم؛ نکته دیگر هم بحث سلامت معنوی است، ما یک ریشه مذهبی قوی داریم اما اصلا از سلامت معنوی استفاده نمی‌ کنیم درحالی که باید از سلامت معنوی برای درمان و روحیه دادن به بیماران استفاده کرد.
وی با بیان اینکه موضوع تحول در سخت افزار و نرم افزار هم مهم است، به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزارها و سخت افزارها ثبت شود و پرستار بتواند به بیمار رسیدگی کند، به ضرورت افزایش نظارت ها در بخش خصوصی تاکید و عنوان کرد: به کارگیری و استخدام افرادی که پرستار نیستند در این بخش، برایمان قابل تحمل نیست؛ اعتباربخشی باید واقعی باشد.
وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه پرستاران فرشته های روی زمین هستند و جملات ما در ارزش گذاری زحمات این عزیزان ناتوان هستند، درخصوص واکسیناسیون توضیح داد: تشکر می کنم از مردم عزیز که در این مدت کوتاه و ۱۰۰ روز در سرعت دهی به واکسیناسیون با ما همراهی کردند که تقریبا در دنیا بی نظیر بود. امروزه ۱۱۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است .۸۶ درصد مردم کشور واکسینه شدند؛ ۷۴ درصد در کشور و ۸۹ درصد در تهران دز اول واکسن را دریافت کرده اند که این موضوع حاصل زحمات همه بوده و افتخار آمیز است، بنابراین ملت ایران نشان دادند که «ما می توانیم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha