کد خبر: کمتر-از-25-درصد-زنان-باردار-به-طور-منظم-ور
۲۵ مهر ۱۳۹۶،‏ ۱۲:۳۱
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)از وبدا، دکتر فرحناز ترکستانی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران و شعار اولین روز این هفته که به فعالیت فیزیکی مناسب زنان تاکید دارد، ضمن بیان این مطلب گفت: در طول دوران بارداری، بدن یک زن دستخوش یکسری تغییرات گسترده می‌شود که اغلب برای سازگاری او با بارداری ضروری هستند. این تغییرات که عمدتا شامل تغییرات فیزیکی و هورمونی است، به تدریج در طی نه ماه رخ می‌دهند و در این مسیر بدن را برای عملکرد نهایی که خروج جنین است آماده می‌کنند. بافت اسکلتی، عضلانی، سيستم قلبی عروقی، میزان حجم خون، وزن بدن و حتي وضعیت استقرار بدن تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند. وی گفت: هر چند که این تغییرات ضروری هستند، اما گاهی می‌توانند عوارضی را ایجاد کنند که تحمل آنها سخت و یا ناگوار است، به خصوص در سبک زندگی امروز مردم دنیا به دلیل کم‌تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب و استرس زياد، ميزان سازگاری بدن مادر با شرایط بارداری کاهش یافته و در نتيجه امروزه ما با افزایش شیوع مشکلاتی نظیر چاقی و اضافه وزن بیش از حد در بارداری، دیابت‌بارداری، فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) و آمبولی مواجه شده‌ايم كه بعضی از اين عوارض می‌تواند سلامت مادر را تا حدی تحت تاثير قرار دهد كه منجر به بروز عوارض غير قابل بازگشت و جبران‌ناپذير شود. دکتر ترکستانی خاطرنشان کرد: فعالیت فیزیکی و ورزش یکی از روش‌های اثبات شده برای تحمل و تطبیق با این تغییرات است. با این حال که نقش ورزش در پیشگیری و کنترل عوارض مهم و نگران‌کننده‌ای نظیر دیابت‌بارداری، اضافه وزن بیش از حد و فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) و نیز مشکلات شایع‌تر و عمومی‌تر نظیر دردهای نواحی مختلف بدن،  اختلالات‌خواب، گرفتگی ساق‌پا، يبوست و تنگی‌نفس مسجل شده است، اما متاسفانه نگرش منفی مردم و حتی ارائه‌دهندگان خدمت نسبت به تحرک در دوران بارداری، مانع از کاربرد ورزش برای حفظ و ارتقای سلامت  دوران بارداری و زایمان شده است. به طوری که متاسفانه تحقيقات در سایرکشورها نشان داده است که تنها کمتر از 25 درصد زنان باردار به طور منظم ورزش می‌كنند و 40 تا60 درصد زنان در دوران بارداری کاملاً غیر فعال می‌مانند. این در حالی است که معمولا درصد بسیار کمی از مادران نیازمند کاهش حرکت هستند. وی ادامه داد: در یک بارداری کم‌خطر، ورزش‌های هوازی منظم، به  آمادگی جسمانی، عملکرد قلبی تنفسی، بهبود سلامت‌روانی و کاهش خطر بروز بیماری‌های مربوط به کم‌تحرکی منجر می‌شود، به همین دلیل زنان باید تشویق شوند تا حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنند (حداقل نیم‌ساعت ورزش در 5 روز از هفته) و تمرینات هوازی و قدرتی انجام دهند. رئیس اداره مادران وزارت‌بهداشت گفت: از فوايد ورزش در دوران بارداری می‌توان به بهبود سلامت‌روان بارداری و پيشگيری از افسردگی پس از زايمان، کاهش بدخوابی يا بی‌خوابی، درد پشت، گرفتگی ساق‌پا، يبوست و تنگی‌نفس، پيشگيری از اضافه‌وزن بيش از حد لزوم و كنترل و يا پيشگيری از ديابت دوران بارداری، پيشگيری از پره اكلامپسی با بهبود گردش‌خون و تنظيم فشارخون، تقويت عضلات‌شكم و لگن، افزايش ميزان انرژی و آمادگی برای زايمان، سیر مطلوب زایمانی، بهبود سريع‌تر بلافاصله بعد از زايمان و برگشت سريع به تناسب‌اندام و وزن قبل بارداری و شيردهی موفق و ايجاد تماس فيزيكی سريع بين مادر و نوزاد اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha