ابعاد سلامت روان  در بانوان باید تقویت شود

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: اعتماد به نفس، توانایی تصمیم گیری، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و توانایی حفظ آرامش خود و خانواده از جمله ابعاد سلامت روان است که باید در زنان تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مریم سکاکی با اشاره به اینکه ۲۰ الی ۲۶ آبانماه هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری شده است، اظهار کرد: بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت همه‌جانبه به معنای برخورداری از سلامت در ۴بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و صرفا به مفهوم فقدان بیماری و یا نقص عضو نیست.

وی افزود: ارتقای سلامت زنان به عنوان محور سلامت خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تقویت سلامت آنان در همه ابعاد ضروری است.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به اهمیت نقش ورزش در تأمین سلامت زنان،بیان کرد: زنان در همه مراحل زندگی به ورزش کردن و فواید آن نیاز دارند.

سکاکی با بیان اینکه ورزش با تنظیم وزن و کاهش میزان چاقی، مستقیما بر وضعیت عملکرد قلب اثر دارد، تاکید کرد: همچنین از طرفی در افراد با فشار خون بالا می تواند بر کاهش فشارخون موثر باشد بدون این که بیمار، دارویی برای کاهش فشار خون استفاده کند.

وی دوران بارداری را یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر زن دانست و گفت: انجام فعالیت بدنی در این دوران نقش مهمی در سلامت جسمانی و روانی مادران باردار دارد و همه مادران باید تشویق شوند که در برنامه‌های منظم ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی حضور یابند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مادرانی که ورزش می‌کنند بارداری ایمن و کم‌خطری دارند و میزان سزارین در آنها کمتر است و فرزندان سالم‌تری به دنیا می‌آورند.

سکاکی با بیان اینکه علاوه بر ورزش، خواب کافی و تغذیه مناسب نیز در سلامت جسمانی زنان اثرگذار است، اظهار داشت: اعتماد به نفس، توانایی تصمیم گیری، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و توانایی حفظ آرامش خود و خانواده از جمله ابعاد سلامت روان است که باید در زنان تقویت شود.

وی ضمن توصیه بر حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی، اظهار کرد: سلامت اجتماعی شامل توانایی حضور در اجتماع، داشتن گروه‌های دوستی سالم و به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات و استعدادها است.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان، با اشاره به اینکه سلامت معنوی بر همه ابعاد سلامت تاثیرگذار است، افزود: این بعد از سلامت در همه ادیان، مذاهب و فرهنگ‌ها در تمام جهان پذیرفته شده و به زندگی معنا می‌بخشد چراکه با ایمان و امید، دید مناسبی نسبت به زندگی و هستی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha