کووید 19 بسیاری از بیماران کلیوی را مجبور به دیالیز کرد / کرونا باعث آسیب‌های ترومبوز عروق مغزی هم می‌شود

امیر ایجادی متخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری (اورولوژی) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین تحولات در خصوص کرونا ویروس، اظهار داشت: پاتوژن این بیماری هنوز در کل دنیا به طور کامل شناخته نشده است اما بر اساس یافته ها بیمارانی که شرایط ایمنی مناسبی ندارند بیشتر در معرض مبتلا شدن به کرونا ویروس هستند.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا کل دانسته های بشری در جهان را محدود به یک سری یافته ها در چند ماه گذشته کرده است، گفت: بسیاری از این یافته ها همچنان خام هستند و ارزیابی بالینی روی آنها انجام نشده و مورد قضاوت هم قرار نگرفته است.

ایجادی با اشاره به تجویز داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19، افزود: بر اساس بررسی های انجام شده روی این دارو، مشخص شد که میزان مرگ و میر در بیمارانی که این دارو را مصرف کرده اند بسیار زیاد است.

این متخصص جراحی کلیه ادامه داد: اگرچه مشخص شده که هیدروکسی کلروکین جزو پروتکل درمان برای بیماران کووید 19 نیست اما برخی از متخصصان این دارو را برای درمان بیماران تجویز می کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر مباحث مطرح شده در خصوص این بود که مکانیزیم پاتوژن این بیماری آسیب ریه است، گفت: اما بعدها مشخص شد که 20 درصد آسیب های قلبی هم دارد. همچنین مشخص شده که کووید 19 بیماری انعقاد قلبی هم به دنبال دارد و ممکن است افراد جوان حتی دچار حوادث مغزی و ترومبوز عروق مغزی هم شوند.

ایجادی با بیان اینکه عوارض گوارشی ناشی از کووید 19 با گذشت زمان مشخص شد، تصریح کرد: به طور مشخص بیمارانی زیادی به دلیل از کار افتادن کلیه به پزشک مراجعه کرده اند و مجبور شدیم روی آنها دیالیز انجام دهیم.

این متخصص جراحی کلیه ادامه داد: افرادی که زمینه ی بیماری مانند سرطان، دیابت، شیمی درمانی و ... دارند و حتی چاق هستند بیشتر در معرض ابتلا به کووید 19 قرار دارند.

 

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha