کد خبر: گیاه-بولدو-و-خواص-آن
۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱
خواص گیاه بولدو برای سلامتی

خواص گیاه بولدو

اولین مردمانی که به خواص  درخت بولدو (Peumus boldus) پی بردند، آزتک‌ها بودند. این قوم باستانی در مکزیک از برگ‌های این درخت دمنوشی تهیه می‌کردند که می‌توانست در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. امروزه شما می‌توانید نقشواره این گیاه را بر روی تمام معابد آزتک‌ها پیدا کنید. انگلیسی‌ها بعد از اینکه دیدند سرخپوست‌ها از این گیاه برای التیام زخم‌های خود استفاده می کنند، به خواصش پی بردند. آنها تعداد زیادی از این درخت‌ها را به اروپا منتقل کردند اما به دلیل مهیا نبودن شرایط آب و هوایی، امکان رشد بولدو در بریتانیا فراهم نشد. برای سال‌ها تجار عصاره‌های این گیاه را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردند.

سم زدایی بدن با استفاده از بولدو

بدون شک مهم‌ترین توانایی دمنوش‌های این گیاه، سم زدایی بدن است. هر روزه سموم زیادی از طرق مختلف وارد بدن شما می‌شوند. استفاده از لوازم آرایشی، مصرف غذاهای فراوری شده، هوای آلوده و حتی متابلوسیم سلولی، همگی در این زمینه نقش دارند. یکی از اندام‌هایی که به شما در سم زدایی و تصفیه خون کمک می‌کند، کبد است. مصرف دمنوش‌های بولدو می‌تواند به دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌اش، عملکرد کبد را بهبود بخشیده و آن را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محفوظ نگه دارد. تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف این گیاه می‌‍تواند به کاهش ته نشینی خون کمک کند.

کمک به هضم

این روز‌ها به دلیل تغییر عادت‌های غذایی و مصرف مواد ناسالم، سلامت گوارش و هضم به خطر افتاده است. آمارها حاکی از این است که در طی سال 2015، 90 میلیون دلار در آمریکا، هزینه درمان بیماری‌های گوارشی و خرید دارو شده است. بر اساس گزارش‌های موسسه سلامت بهداشت عمومی، از هر 5 آمریکایی، 2 نفر در طول سال با مشکلات گوارشی رو به رو می‌شوند. شما می‌توانید با مصرف مواد طبیعی مانند عصاره بولدو، سلامت دستگاه گوارشی خود را تضمین کنید. این گیاه می‌تواند آنزیم‌های گوارشی را تحریک کند و باعث کاهش بیماری‌هایی مانند یبوست، نفخ و رفلاکس معده شود.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص عصاره این گیاه، تقویت دستگاه ایمنی بدن است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بولدو دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان‌ها اندام‌های بدن شما را از شر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو حفظ می‌کنند. همچنین تحقیقاتی که بر روی این گیاه انجام شده نشان می‌دهد که ویژگی‌های ضد باکتری و ضد التهابی قابل توجه‌ای نیز در بولدو وجود دارد. به همین دلیل است که مکزیکی‌ها با استفاده از کرم‌های بولدو اقدام به درمان مواردی همچون آکنه می‌کنند.

گیاه بولدو و کاهش وزن

تا الان بعضی از خواص بولدو نظیر سم زدایی بدن و بهبود هضم را بررسی کردیم. می‌توان با توجه به این موارد استدلال کرد که این گیاه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. مطالعاتی که در سال 2015 بر روی این گیاه توسط دانشمندان ژاپنی در دانشگاه پزشکی اوساکا انجام شد، نشان می‌دهد که عصاره این گیاه می‌تواند متابولسیم را بیشتر کند. این بدان معنا است که کالری بیشتری در بدن شما مصرف شده و در نتیجه چربی سوزی افزایش پیدا می‌کند. همچنین باید بدانید که ترکیبات ارگانیک بولدو رشد باکتری‌های مفید روده را بیشتر می‌کنند که این موضوع نیز می‌تواند فرایند گرسنگی در شما را به تاخیر بیندازد.

گیاه بولدو و کاهش التهاب

از التهاب به عنوان مادر بیماری‌های مزمن یاد می‌کنند. مشکلات التهابی یکی از رایج‌ترین معضلات در جوامع امروزی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، از هر 10 سالمند، 5 نفر به آرتریت و نقرس دچار می‌شود. این بیماری‌ها که به دلیل التهاب مفاصل رخ می‌دهند، به راحتی قابل پیشگیری هستند. اگر شما از رژیم‌های غذایی ضد التهابی استفاده کنید، احتمال درگیر شدنتان با این موارد به شدت کاهش پیدا می‌کند.

گیاه بولدو و خواص آن

آرامبخش

مصرف روغن بولدو برای آروماتراپی یا رایحه درمانی مناسب است و اثر آن روی بدن همانند مواد مخدر است. به همین دلیل مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مرگ شود، ولی مصرف آن به مقدار بسیار کم منجر به ریلکس شدن و آرام شدن ماهیچه ها و مغز می شود و حال روحیتان را بهتر می کند. به همین دلیل می توان از این روغن برای برطرف کردن سردرد، حالت تهوع و استفراغ استفاده کرد.

از بین بردن کرم روده

داشتن دستگاه گوارشی سالم و تمیز می تواند به سلامت بیشتر فرد کمک کند و اهمیت زیادی دارد. کرم هایی که ممکن است در دستگاه گوارش رشد کنند و انرژی را از بدن فرد بگیرند را می تواند با مصرف عرق بولدو از بین برد. در واقع این کرم ها می توانند عامل مشکلات زیادی برای سلامتی باشند و در واقع مصرف عرق بولدو می تواند این انگل ها را از بین ببرد.

حشر کش

روغن های طبیعی مثل روغن بولدو می تواند از گزش حشرات جلوگیری کند و از طرفی استفاده از آن پس از گزیده شدن، می تواند خارش را برطرف کند. می توانید آن را به روغن سبک تر و خوراکی اضافه کنید و با خود به هنگام رفتن به جنگل و یا کمپ ببرید و روی پوست خود ماساژ دهید. این کار از گزش جلوگیری می کند.

گردش خون

گردش خون سالم و کافی می تواند به بدن در انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلولها کمک کرده و از ایجاد اختلال در روند جلوگیری می گیرند. روغن بولدو می تواند به طور طبیعی گردش خون را بهبود بخشد. در واقع این روغن می تواند سیستم عصبی، مغز و به طور کلی گردش خون را در بدن بهبود بخشد و به تنظیم سیستم تنفسی بپردازد و مقدار کافی از اکسیژن را به ارگانهای مختلف بدن برساند. همچنین مصرف آن دفع مواد سمی از کبد، کیسه صفرا و کلیه ها را افزایش می دهد.

سلامت کبد

کبد از ارگانهای حیاتی مهم است که به شکست مولکولهای مواد غذایی به هنگام هضم و جذب مواد مغذی، درمان زخم های داخلی، دفع مواد سمی و مضر از بدن کمک می کند و عملکرد بدن را در سطح طبیعی حفظ می کند. به همین دلیل می بایست هر چند وقت یکبار به پاکسازی آن کمک کنید چرا که در صورت آسیب دیدن کبد، می تواند عامل بیماری های مختلف باشد. روغن بولدو راهی مناسب برای درمان کبد و بهبود دفع مواد زائد و سمی از بدن است. همچنین این ماده می تواند صفرا را افزایش دهد که به شکست بیشتر مواد غذایی و جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند. از طرفی به دلیل خاصیت مدر بودن، می تواند به راحتی مواد مضر و سمی را از بدن از طریق ادرار دفع نماید. این کار کلسترول بد LDL را در خون کاهش داده و سایر مواد مضر و چربی ها را از طریق ادرار دفع می نماید که می تواند در کاهش فشار خون و سلامت قلب موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha