یکسان شدن عوارض آنفلوآنزا و کووید 19/ افزایش عوارض بیماری به دلیل عدم استفاده صحیح از ماسک

دکتر محمد سعید واثقی پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 و فوتی‌‌های این بیماری اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها ما شاهد شروع پیک سوم بیماری در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری کووید 19 با آنفولانزا هم یکسان شده است، افزود: متاسفانه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط عده‌ای از مردم باعث شده به نسبت هفته‌های گذشته شاهد افزایش تعدا مبتلایان و فوتی‌های بیماری کووید 19 باشیم.

این پزشک عمومی با تاکید بر اینکه درصد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط عده‌ای از مردم پایین است، گفت: بی‌توجهی قشری از جامعه نسبت به کروناویروس باعث شده شرایط بیماری در کشور خوب نباشد.

واثقی در پاسخ به این سوال که آیا ماسک‌هایی که توسط مردم استفاده می‌شوند استاندارد هستند یا خیر، بیان داشت: ماسک‌هایی که از مراکز بهداشتی و معتبر تهیه‌ می‌شوند مشکلی ندارند اما مشکل این است که عده‌ای از مردم علاقه‌ای به استفاده از ماسک ندارند.

وی ادامه داد: حتی ماسک‌های پارچه‌ای هم که توسط خود مردم ساخته می‌شود می‌تواند فرد را در مقابل بیماری محافظت کند. معتقدم عدم استفاده صحیح از ماسک باعث شده عوارض بیماری در کشور افزایش یابد.

این پزشک عمومی در پاسخ به این سوال که آیا عوارض کرونا در بلند مدت مشخص شده است یا خیر، اظهار کرد: ویروس کووید 19 نزدیک به 8 ماه است که در کشور شایع شده به همین دلیل هنوز نمی‌توانیم عوارض بلند مدت این بیماری را مطرح کنیم؛ هنوز بررسی آماری انجام نشده و باید منتظر بررسی در مورد این بیماری بمانیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha