کد خبر: ۴-توصیه-مهم-برای-روزه-داران-در-ماه-مبارک
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶

سحری را حذف نکنید

با توجه به اینکه در هنگام سحر اشتها برای غذا کمتر است، اغلب این وعده به راحتی حذف می شود و شاید رایج ترین اشتباه بین افراد روزه دار همین مورد باشد. وعده سحری و انتخاب های غذایی در این وعده، انرژی و حال شما در طول روز را مشخص می کند. در صورت حذف این وعده یا مصرف غذاهای نامناسب، ممکن است علاوه بر سخت شدن روند روزه داری در طول روز، آسیب های متعددی به عضلات و ارگان های بدن وارد شود. از طرفی با توجه به گرسنگی شدید بدن با حذف سحری، رعایت رژیم غذایی سالم در وعده افطار و شام بسیار دشوار خواهد شد.

مناسب ترین انتخاب های غذایی برای وعده سحری استفاده از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان های سبوس دار، جو و جو دوسر، بلغورها، سیب زمینی، ماکارونی یا پاستا با آرد کامل می باشد. مصرف شیرینی و کیک، غذاهای آماده، پر ادویه و یا سرخ شده برای این وعده اصلا توصیه نمی شود.

تامین مایعات کافی بدن

نوشیدن آب کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است. عدم نوشیدن آب کافی می تواند منجر به خلق و خوی نامناسب و افزایش خستگی شود. کم آبی می تواند سطح انرژی و حافظه را به شدت کاهش دهد. تامین آب کافی برای بدن همچنین می تواند در پیشگیری و درمان سردرد، میگرن، سنگ کلیه و یبوست و همچنین در حفظ فشارخون طبیعی موثر باشد.

برخی شواهد نشان می دهد که تامین آب کافی بدن باعث کاهش اشتها در طول روز می شود. این به ویژه هنگامی مفید است که نمی توانید کل روز غذا بخورید! در نتیجه از زمان افطار تا سحر باید به عنوان فرصتی برای تأمین مایعات بدن و تأمین میزان توصیه شده آب استفاده کنید. یک بطری آب را در طول شب در کنار خود داشته باشید و هر وقت ممکن است بنوشید.

اگرچه شیرینی در ماه رمضان می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، اما سعی کنید به جای آن غذاهایی با محتوای آب زیاد انتخاب کنید، به عنوان مثال میوه ها و سبزی های آب دار را در وعده های اصلی یا میان وعده خود قرار دهید، مانند: توت فرنگی، هندوانه، طالبی، خیار، کدو سبز، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی.

در ماه رمضان به ویژه در فصل گرما، از لباس های نازک و نخی استفاده کنید و تا حد امکان در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید.

 مراقب محتویات بشقاب تان باشید!

در کشور ما به ویژه در ماه رمضان غذاهای سنتی ویژه ای طبخ و مهیا می شود؛ اما ممکن است این غذاها بهترین انتخاب نباشند! این مواد غذایی مانند زولبیا و بامیه می تواند بسیار چرب، سنگین و ناسالم باشد. این غذاها اگرچه طعم شگفت انگیزی دارد، اما باعث ایجاد حس خستگی و گرسنگی در طول روز بعد می شود. بهتر است روزه خود را با خوردن خرما، مقداری میوه و نوشیدن مقداری آب باز کنید. در وعده غذایی افطار، بهتر است غذاهای سنگین و چرب را میل نکنید و یک افطاری سبک با استفاده از غذاهای گرم و آبکی مانند انواع سوپ و آش داشته باشید.

برای وعده شام بهتر است انواع سبزی نیمی از بشقاب شما را پر کند و نصف دیگر به کربوهیدرات های پیچیده و منابع گوشتی یا پروتئینی سالم اختصاص یابد.

  مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه

چنانچه بیماری زمینه ای خاصی دارید یا داروهایی مصرف می کنید که باید در زمان معین مصرف شود، خودسرانه اقدام به روزه داری و حذف داروها نکنید. پیش از روزه داری با پزشک خود یا با متخصصان تغذیه مشورت کرده و از سلامتی و توان بدن برای روزه داری در ساعات طولانی مطمئن شوید.

«محمدجعفر دهزاد» کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha