دریافت واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت : دریافت واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست و همیشه در کنار واکسیناسیون بر مساله ماسک زدن درست و دوری از تجمعات نیز تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (طبنا) ، دکتر یونس پناهی، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: تحقیقات در واقع رصد حوزه سلامت محسوب می شود، یعنی اگر در حوزه سلامت بخواهیم اقدامی را انجام دهیم، عقل حکم می کند که آن اقدام بر مبنای تحقیقات شکل بگیرد و در این راستا بر تولید دانش و مرجعیت علمی تاکید می‌ شود. 
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا، با بیان اینکه این ویروس از ابتدا تاکنون در جهت بقای خود دستخوش تغییراتی شده است، ادامه داد: آخرین جهش این ویروس، اُمیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است، به گونه ‌ای که سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند، اما این زمان در سویه اُمیکرون ۱.۵ تا ۳ روز رسیده است. 
دکتر پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌ های بیمارستانی و ICU ها را از دیگر ویژگی‌ های سویه دلتا نام برد و یادآور شد: سویه اُمیکرون هر چند که سرعت انتشار بالایی دارد، اما شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درخصوص واکسن های کووید ۱۹ گفت: ما در کشور واکسن های مختلفی از جمله سینوفارم، برکت و فخرا با پلتفرم این اکتیو و اسپایکوژن، پاستوکووک و نورا نیز با پلتفرم‌ های mRNA را داریم.

وی یادآور شد: همواره این سوال مطرح است که واکسن‌ ها در پیشگیری از این بیماری چه جایگاهی دارند. در این زمینه تحقیقات نشان داده است که بالاترین میزان ایمنی زایی زمانی ایجاد می ‌شود که فرد مبتلا شده باشد و اگر این افراد دُز اول و دوم واکسیناسیون را دریافت کنند، بالاترین ایمنی زایی را در برابر کووید ۱۹ خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه نتایج تحقیقات نشان می ‌دهد که اگر حداقل ۳ ماه از واکسیناسیون گذشته باشد، نیاز است تا دُز بوستر تزریق شود، خاطر نشان کرد: تفاوت زیادی میان واکسن‌های مختلف در ابتلای مجدد به بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد و هر چه واکسیناسیون کامل ‌تر باشد، افراد به مراتب ایمنی زایی بالاتری را خواهند داشت، به گونه‌ ای که افرادی که ۳ دُز را دریافت کرده‌ اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید را خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند، شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.

دکتر پناهی به مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ایمنی زایی واکسن ها اشاره کرد و گفت: در این مطالعات واکسن ‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک از جنبه‌ های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته ‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا، ایمنی ۸۰ درصدی، واکسن آسترازنکا ۸۴ درصد، واکسن برکت ۸۷ درصد و اسپوتنیک نیز پیشگیری ۷۵ درصدی دارد.

وی اضافه کرد: از نظر جلوگیری از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان واکسن سینوفارم ۷۲ درصد، آسترازنکا ۸۲ درصد، برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۸ درصد موثر هستند.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، واکسن سینوفارم ۸۶ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد، برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلا فرد به کووید ۱۹ موثر است. 
دکتر پناهی در ادامه افزود: بارها تاکید شده که دریافت واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست و همیشه در کنار واکسیناسیون بر مساله ماسک زدن درست و دوری از تجمعات نیز تاکید شده است. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرم غالب ویروس کرونا در ایران را اُمیکرون نام برد و یادآور شد: واکسیناسیون، میزان ابتلای افراد به این بیماری را کم نمی ‌کند. زیرا دیده شده افرادی که حتی ۳ دُز را دریافت کرده ‌اند، مبتلا شده ‌اند. اما شدت بیماری در این دسته از افراد به شدت کاهش می ‌یابد و از بستری شدن آنها در بخش ‌های بیمارستانی و ICU کم می‌ شود. 
وی به وضعیت تولید واکسن در کشور اشاره کرده افزود: تنها واکسن وزارت بهداشت، واکسن تولید شده در انستیتوپاستور است اما در کنار آن دانشگاه بقیه الله نیز واکسنی تولید کرده و در کنار آن واکسن‌ هایی چون فخرا و برکت نیز تولید شده است. 
دکتر پناهی، تحقیقات انجام شده در زمینه تولید واکسن‌های مختلف در کشور را ارزشمند توصیف کرده و گفت: در نهایت واکسن ‌هایی که ضعیف هستند و کارایی لازم را ندارند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

خبرنگار:سید جواد سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha