کد خبر: 175387
۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خبرداد :

انجام مطالعات تعیین حد حریم یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان

طول رودخانه‌های کردستان، هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع است که شامل ۴۰ رودخانه اصلی و فرعی می‌شود
انجام مطالعات تعیین حد حریم یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تاکنون کار مطالعات تعیین حد حریم و بستر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی و فرعی استان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مهندس آرش آریانژاد در خصوص رودخانه های استان اظهار داشت: طول رودخانه‌های اصلی و فرعی کردستان، هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع است که شامل ۴۰ رودخانه اصلی و فرعی می‌شود.

وی اضافه کرد: تعیین حد حریم و بستر هر یک کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی از زمان مطالعه، نقشه برداری، تهیه کاداستر، فراخوان عمومی تا نتیجه گیری نهایی ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که رقم بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: تاکنون جانمایی کاداستر حدود ۷۰۰ کیلومتر، رپرگذاری ۴۲ کیلومتر و ساماندهی ۱۵ کیلومتر از رودخانه‌های استان انجام شده است، ضمن اینکه سال گذشته ۴۷.۷ کیلومتر از بستر رودخانه‌های قشلاق و گاوه رود لایروبی شد.

مهندس آریانژاد به تلاش برای جلوگیری از تضییع حق کشاورزان صاحب نسق و سند در حریم رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: آمادگی داریم به صورت نقطه ای اعتراض کشاورزان واقعی و دارای سند در بستر رودخانه‌ها را بررسی کارشناسی کنیم، البته این مهم نیازمند کمک و همت توان هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است.

وی بازنگری قانون عادلانه توزیع آب را در سال آینده برای رفع مشکلات مربوط به حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از ضایع شدن حق کشاورزان بسیار موثر دانست و ادامه داد: بر اساس آخرین برآورد، از سد قشلاق تا پل گریزه سنندج (۲۱ کیلومتر) ۲ هزار و ۶۰۰ مورد تصرف بستر رودخانه، شامل تصرفات اعیانی، مراکز صنعتی و گردشگری بدون مجوز شرکت آب منطقه‌ای احداث شده که بعد از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha