قدرت سرایت پذیری اومیکرون 10 برابر بالاتر از دلتاست

بر اساس تحقیقات بعمل آمده ویروس اومیکرون دارای سرایت پذیری بسیار بالا و گسترش بیماری در سطح جامعه است.

متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت، با بیان این نکته که همچنان گروه های آسیب پذیر، سالمندان، بیماران زمینه ای و مادران باردار در معرض خطر جدی ابتلای به اومیکرون قرار دارند اظهار کرد: در این سویه که دارای سرایت پذیری بالایی است، متاسفانه شاهد بستری شدن بیماران زمینه ای زیادی هستیم  و مراقبت های درمانی برای آنان در حال اجراست.

دکتر زهرا مشکات با انتقاد از رفتار ساده انگارانه برخی از افراد جامعه در دوران مبارزه با کرونا خاطر نشان کرد: احساس مسئولیت ما در مقابله با بیماریها و تداوم رفتارهای پیشگیرانه باعث ارتقای شاخص های پیشگیری خواهد شد  و سلامت جامعه را به ارمغان خواهد آورد.

متخصص ویروس شناسی و مسئول فنی ازمایشگاه تشخیصی کرونا ویروس بیمارستان قائم (عج)  ادامه داد: حدود 90 درصد از مبتلایان به اومیکرون بدون علائم بالینی هستند که متاسفانه برخی از این افراد با حضور در جمع های خانوادگی و سطح اجتماع باعث ابتلای سایر اقشار می گردند.

دکتر مشکات افزود: اومیکرون قادر است افراد واکسینه شده و واکسینه نشده را درگیر نماید اما نوع درگیری آن متفاوت است لذا  افراد واکسینه شده که به اومیکرون مبتلا می شوند، معمولا علائمی مانند  سر درد ، بدن درد یا تب دارند  که شبیه به یک سرماخوردگی نسبتاً شدید است اما مشکلاتی مثل تنگی نفس ، سرفه یا علائمی شبیه به آنفولانزا فقط در افراد غیر واکسینه شده بعد از ابتلا به اومیکرون رخ می دهد.

متخصص میکروب شناسی از عموم مردم خواست: برای تکمیل چرخه واکسیناسیون خصوصا دز سوم کرونا سریعا اقدام نمایند تا سریعتر چرخه گردش ویروس در سطح جامعه کاهش یابد و همچنان استفاده از ماسک، فاصله گذاری و عدم حضور در دورهمی ها را جدی بگیرند.

گفتگو:سید علی سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha