بحران کمبود ذخایر خون در استان کرمان

مدیر کل انتقال خون استان کرمان از بحران کمبود ذخایر خونی به ویژه گروه های A و O در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ ایرج شکوهی با اشاره به کمبود ذخایر خونی در استان کرمان گفت: این روزها به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون هستیم، و این در حالی است که به دلیل وجود بیماران تالاسمی، حوادثی نظیر تصادفات و انجام عمل‌های جراحی نیاز مستمر به خون همیشه وجود دارد. علاوه برشیوع ویروس کرونا این باور نادرست که ایمنی بدن با اهدای خون کاهش می یابد و فرد ضعیف می شود از سوی دیگر به کاهش اهدای خون دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی گروه‌ های خونی به ویژه گروه های خونی A و O کمبود داریم، افزود: ۵ پایگاه انتقال خون فعال در استان کرمان داریم که همه روزه آماده‌ دریافت خون اهدا کنندگان هستند.

مدیر سازمان انتقال خون کرمان با بیان اینکه همکاران ما در پایگاه مرکزی واقع در بلوار ۲۲ بهمن شهر کرمان همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر آماده‌ خدمت‌ رسانی به همشهریان هستند، گفت: پایگاه‌های جیرفت، بم، سیرجان و رفسنجان نیز از ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ فعال هستند.

شکوهی با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا باعث کاهش اهدای خون شده، توضیح داد: برخی از واکسن‌ها بر اساس مکانیسم اثرشان باعث یک معافیت موقت برای اهدای خون می‌شوند و کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق می‌کنند تا ۲ هفته نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی تصریح کرد: دریافت کنندگان بقیه‌ واکسن‌ ها از جمله واکسن سینوفارم، برکت و...به واسطه‌ مکانیسم اثرشان که یک ویروس غیرفعال است، هیچ منعی برای اهدای خون ندارند.

مدیر سازمان انتقال خون تاکید کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شدند ۲۸ روز پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌ های اهدای خون مراجعه کنند.

شکوهی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز مستمر و دائمی است، افزود: وجود بیش از ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی که از مصرف‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی در استان کرمان هستند شاهدی بر این مدعاست.

وی همچنین به وجود ۴۲ موسسه‌ درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر آمار بالای تصادفات، افزایش اعمال جراحی و ... باعث مصرف بالای خون در استان کرمان شده است.

مدیر سازمان انتقال خون کرمان با بیان اینکه از هر واحد خونی که اهدا می‌شود ۳ فرآورده استخراج می‌شود و هر اهدا کننده با اهدای خون جان ۳ نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد، اظهار کرد: عمر برخی فرآورده‌ ها مانند پلاکت ۳ تا ۵ روز است و اگر مراجعه‌ کننده ی مداوم وجود نداشته باشد با مشکل کمبود خون در امر درمان مواجه می‌شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha