تاخیر در ایجاد زیرساخت داده مکانی فلسفه بهره مندی آن را زیر سوال می‌برد

استاندار زنجان گفت : تاخیر در ایجاد زیرساخت داده های مکانی (SDI) این استان فلسفه بهره مندی از آن را از زیرسوال خواهد برد .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)از زنجان ؛محسن افشارچی روز یکشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه تاخیر در ایجاد زیرساخت داده های مکانی (SDI) این استان  فلسفه بهره مندی از آن را از زیرسوال خواهد برد اظهار کرد:  بر این مبنا این مهم باید حداکثر تا پایان بهار سال آینده به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته جلسه ای با حوزه سرمایه گذاری استان برگزار و برای یکپارچه سازی آن مطالب و چگونگی مسیر پیش رو ترسیم و مطرح شد، گفت: بسیاری از دستگاههای اجرایی این بخش اعلام کردند که اطلاعات لازم را داریم اما مجوز ارائه را نداریم.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه زیر ساخت داده های مکانی ( SDI) اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: برای انجام این کار نباید مشکل زیرساختی وجود داشته باشد و بر این اساس تمامی ۱۰ دستگاه اجرایی تعیین شده موظف هستند تمام انرژی خود را در این خصوص بگذارند و اطلاعات خود را ارائه کنند.  

 افشارچی تاکید کرد : عملیات اجرایی این نرم افزار با ۹۰ درصد کارکرد تا انتهای بهار سال آینده باید به پایان برسد و هر دستگاهی باید کارکرد خود را مشخص کند و این سیستم نیز باید دارای حداقل امکانات نیز باشد .

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با ببان اینکه SDI بر ۵ رکن استوار است گفت : ۲ رکن آن داده مکانی و  سازمان ها و مردم  هستند و ۳ رکن آن برای تعامل و تسهیل این دو رکن پایه ریزی شده اند و دارای  استاندارد ها و سیاست ها و شبکه های  ارتباطی  هستند.

ایرج امینی با اشاره به اینکه  رد پای  SDI  را از برنامه سوم توسعه می‌توان مشاهده کرد  اظهار داشت : متاسفانه توسعه این ارکان کند پیش رفته است و اهمییتی که  SDI  ملی  در سلسله مراتب SDI دارد، بحث سیاست گذاری برنامه ریزی های کلان  است .

وی تصریح کرد : نقش حمایتی و تشویقی SDI ملی که  با SDI استانی می‌تواند داشته باشد متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد،ولی  با این حال در شرایطی که منابع بسیار محدود است چاره ای جز توجه به این زیرساخت نیست.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و  برنامه ریزی استان  در خصوص مشکلات نقشه های اطلاعاتی بیان کرد : فقدان امکان نظارت موثر بر آمار توصیفی و عدم وجود تفکر اقتصادی  در رابطه با تولید داده ها و....است.

امینی  با ببان اینکه استفاده از  SDI ، باعث تسهیل در روند تصمیم­گیری در کاربردها و فعالیتهای متنوعی می­گردد گفت :  لایه های اطلاعاتی SDI شامل پوشش گیاهی، حمل و نقل ،آب و برق و گاز، هواشناسی، کشاورزی و معادن است .

وی با اشاره به اینکه SDI  قانون ۴۶ برنامه توسعه پنجم است بیان کرد :  ایجاد زیرساخت ملی داده مکانی در سطوح ملی تا محلی است و کلیه دستگاه ها موظف هستند اطلاعات داده مکانی را تولید و بر اساس دستورالعمل  ابلاغی انتشار دهند .

خبرنگار: زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha