سلول‌های بنیادی به کمک درمان یک بیماری با علت ناشناخته می‌آید

آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس یک بیماری با علت ناشناخته است که قرار است شیوه درمانی بر پایه سلول‌های بنیادی، به همواره شدن مسیر درمان آن کمک کند.

آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس با ای‌ال‌اس یک بیماری با علت ناشناخته کشنده و تخریب‌کننده اعصاب سیستم حرکتی است. 50 درصد این بیماران طی 3 تا 5 سال بعد از تشخیص، از بین رفته و تنها 20 درصد آنها بین 5 تا 10 سال بعد از شروع علائم زنده می‌مانند.

 ابتلای بیشتر در آقایان

شیوع بیماری، حدود 16/2 در 100 هزار گزارش شده و آقایان بیشتر از خانم‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند. میانگین سنی بیماران، 55 تا 65 سال است.

متاســفانه تاکنون هیچ داروی موثری جز Reluzole برای درمان این بیماری شــناخته نشده است. این دارو، سبب مهار آزادسازی گلوتامات شده و تاحدودی پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

اخیرا داروی Edaravone در آمریکا و ژاپن برای درمان بیماری مورد تایید قرار گرفته، اما این دارو نیز تاثیر قابل توجهی در درمان بیماری نداشته است.

 نویددهنده تحولات عظیم

طی دهه‌های اخیر، پیشرفت در بیولوژی سلول‌های بنیادی، راه را برای درمان‌های بر پایه سلول در بیماری‌های نورولوژیک هموار ساخته است. هرچند درمان با سلول‌های بنیادی هنوز در مراحل ابتدایی بوده و نکات مبهم زیادی در این زمینه باقی مانده است.

با این وجود، این سلول‌ها نویددهنده تحولات عظیمی در درمان آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس هستند و این امیدواری را به وجود آورده‌اند که ضریب درمان بالاتری نسبت به معدود داروهای موجود فعلی ایجاد کنند.

 منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha