دانشکده علوم پزشکی سیرجان جزو رتبه های برتر تشخیص بیماری سل در کشور شناخته شد

مسئول سل معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: در زمینه تشخیص، مشاوره و درمان بیماری سل، دانشکده علوم پزشکی سیرجان در بین ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور حائز رتبه ۸ شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر مهشید ناصحی فر رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: متأسفانه با شروع پاندمی کووید ۱۹ و طی ۲ سال اخیر با افت و سیر نزولی فرایند تشخیص و بیماریابی سل در بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور مواجه بوده ایم و تنها تعداد معدودی از دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله دانشکده علوم پزشکی سیرجان در زمینه بیماریابی و تشخیص مبتلایان به سل روند صعودی و مثبت داشته اند.

محمد تقی نخعی مسئول سل معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز در این رابطه گفت: طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در زمینه تشخیص، مشاوره و درمان بیماری سل، دانشکده علوم پزشکی سیرجان در بین ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور حائز رتبه ۸ شده است.

وی معتقد است این مهم در حالی محقق گردیده که امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و تشخیصی واحد سل معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان حتی در مقایسه با شهرستان های هم جمعیت در استان کرمان نیز بسیار محدود می‌باشد و با توجه به این که قریب به ۱۰ درصد جمعیت شهرستان سیرجان را مهاجرین افغانی تشکیل می دهند؛ به شدت نیازمند حمایت مسئولین شهرستان و دانشکده علوم پزشکی سیرجان جهت تجهیز آزمایشگاه سل به دستگاه های تشخیصی و آزمایشگاهی مدرن مانند سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور می‌باشیم.

گفتنی است؛ مهم ترین و شایع ترین علامت بیماری سل، سرفه مداوم بیش از ۲ هفته است. سایر علایم نیز تب، تعریق شبانه، بی اشتهایی و کاهش وزن می باشد. همچنین در برخی موارد به خصوص بیماری طول کشیده، پیشرفته و شدید، علائمی همچون: خلط خونی، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز می تواند وجود داشته باشد. بیماری سل کاملاً درمان پذیر بوده، به شرط آن که فرد داروها را به موقع آغاز و دوره درمان را به طور کامل ادامه دهد.

منبع: روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی سیرجان
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha