ثبت شهر راین به صورت مشروط بعنوان شهر ملی چاقو

بخشدار شهرستان راین از ثبت این شهر به عنوان شهر ملی چاقو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ طی مراسمی با حضور معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، استاندار کرمان و سایر مسئولین استان پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در هتل پارس کرمان برگزار گردید.

شهر راین که یکی از نمایندگان استان کرمان برای ثبت ملی شدن بود، در جریان برگزاری این نشست نتوانست همچون شهرهای: کرمان، راور، شهربابک و قلعه‌گنج، امتیازات کامل هیئت داوران را جهت ثبت ملی بگیرد و طبق سخنانی که معاون صنایع‌ دستی کشور در این جلسه گفت؛ این شهر به‌ صورت مشروط ثبت ملی شد و ظرف مدت شش ماه، باید یک‌ سری اقدامات در این شهر انجام شود.

معاون صنایع‌ دستی استان کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه این شهر با رعایت شروطی به عنوان شهر ملی چاقو به صورت نهایی ثبت می شود، بیان کرد: ثبت راین با استاندار دسازی کارگاه‌ های چاقو سازی و چندین اقدام دیگر تکمیل می‌شود.

حسین زاده توضیح داد: بر اساس اعلام معاون محترم صنایع‌دستی کشور، دریک فاصله‌ شش ماهه و با محقق شدن یک‌ سری موارد، راین به عنوان شهر ملی چاقو سازی ثبت خواهد شد. از دیدگاه شورای راهبردی و معاونت صنایع‌ دستی میراث فرهنگی کشور، این شهر هم اکنون نیز ثبت ملی شده است، اما مواردی هست که باید انجام دهیم و گزارش آن را تا شش ماه دیگر به شورا ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تجارت چاقوسازی راین به صورت سنتی است, گفت:  در زمینه برند سازی، تجاری سازی و بسته بندی این محصول باید با حفظ شکل سنتی کارگاه ها به صورت جدی کار و استاندارد سازی شود.

محسنی، بخشدار راین نیز با اشاره به اینکه قرار است این شهر به عنوان شهر ملی چاقو ثبت نهایی گردد، گفت: صنعت چاقوسازی از گذشته در شهر راین رونق داشته است.

وی افزود: هنر چاقو سازی برای خیلی از هنرمندان شناخته شده نبود، اما الان بسیاری از هنرمندان به سمت چاقو سازی و سایر رشته‌ های صنایع‌ دستی رفته‌ اند.


گفتنی است؛ در این مراسم ۵ شهر استان کرمان ثبت ملی شدند که راین نیز یکی از این ۵ شهر بود ولی با این تفاوت که ۴ شهر: کرمان، راور، شهربابک و قلعه گنج ثبت نهایی شده، اما شهر راین با قبول یک سری شرایط و محقق ساختن آنها در عرض چند ماه فعلا به صورت مشروط ثبت ملی شده است. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از صنایع دستی شهر راین نیز برگزار شد که مسئولین حاضر در جلسه از آن دیدن کردند.

الهام پورحسینعلی _ راین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha