تحول‌آفرینی در جامعه را جوانان خلاق و دانش‌آموخته رقم می‌زنند

آیین اختتامیه دومین مسابقات ملی مساله محور ره‌نشان با معرفی تیم های برگزیده برگزار شد.

به گزارش گروه علمی و فناری خبرگزاری سلامت، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که ره‌نشان فرصتی برای آموختن کارآفرینی و آشنایی با فرآیند تبدیل ایده به کسب و کار است ادامه داد: این رویداد فرصتی است تا جوانان خلاق و نوآور، با چالش‌ها، راه و رسم و چگونگی تبدیل یک ایده به کسب و کار و تحقق آرزوهای خود آشنا شوند. اما در این مسیر باید توجه داشته باشند که تنها از توانمندی‌های خودشان مطالبه داشته و به دنبال اثرگذاری در محیط اطرافشان باشند. باید بدانیم که در مسیر رسیدن به اهدافمان، تنها تلاش جدی  ما است که ایده را به واقعیت بدل می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که توسعه، بیش از هرچیز مفهومی فرهنگی است و نخست، باید فرهنگ جامعه ما توسعه محور شود، ادامه داد: آن‌چه که به عنوان مفهوم توسعه می شناسیم، بیش از هرچیز یک مفهوم فرهنگی است. اگر تصور کنیم توسعه یک پایه سخت افزاری دارد و با از بین بردن محیط زیست بخواهیم به توسعه برسیم در اشتباهیم، همچنین اگر توسعه را مفهومی صرفا نرم افزاری بدانیم به توسعه مطلوب نخواهیم رسید. توسعه مفهومی فرهنگ محور است و اگر به فرهنگ آن برسیم، سخت افزار و نرم افزار را نیز خواهیم داشت.

ستاری با تأکید بر ضرورت احیای فرهنگ کارآفرینی و نوآوری گفت: ما کشوری با پیشینه هزاران سال فرهنگ خودباوری ایستادگی، کارآفرینی و نوآوری هستیم که تکیه به درآمدهای خام فروشی و تسلط اقتصاد نفت محور، غباری بر چهره این فرهنگ غنی نشاند. بزرگ ترین خیانت درآمد نفتی این بود که فرهنگ غنی کارآفرینی کشور را با بیش از ۵ هزار سال پیشینه، به حاشیه برد و کشور را به طور جدی به درآمدهای نفت وابسته کرد. اما الان فرصت آن است تا با تکیه به نوآوری نیروی انسانی خلاق و توانمند، با درس آموزی از گذشته و نگاه به آینده، این فرهنگ غنی را احیا کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از نقش جوانان خلاق و کارآفرین در احیای این فرهنگ گفت و افزود: جوان، آینده را مقابل خود دارد و با دستان خود آن را می‌سازد. جوان به واسطه ایده‌ها، نوآوری‌ها و توانمندی‌هایش می‌تواند تحول آفرین شود.دنیایی از انتخاب، آرزوها و ایده های نوآورانه، مقابل فرد جوان است که مسیر آینده خود و کشورش را می‌سازد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این که جوانان در مسیر پر فرازو نشیب خود باید بیش از هرچیز، به به استعداد، اعتماد به نفس و نوآوری خود متکی بوده و از شکست نهراسند، ادامه داد: همه ما ممکن است در زندگی با شکست هایی مواجه شویم اما تفاوت در جایی است که تصمیم می گیریم دوباره روی پای خودمان بأیستیم. حسن کارآفرینی در همین موضوع است چراکه این فرصت وجود دارد تا از شکست، تجربه کسب و در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

تحولی که در ذات کارآفرینی است

ستاری ادامه داد: مهم این است جوان را از ابتدای راه، به کارآفرینی سوق داده و از همان سنین پایین، با فضا و فرهنگ کارآفرینی آشنا کنیم. چراکه با تمرین کارآفرینی و خلاقیت است که جوان، از فرهنگ غلط استخدام فاصله می‌گیرد و در مسیر نوآوری ها گام برمی‌دارد. نوآوری مهم ترین موهبت الهی است که انسان را در مسیر اعتلا سوق می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تغییر را مهم‌ترین وجه نوآورانه طبیعت دانست و گفت: مرگ، که تغییر را در پی دارد، بزرگ‌ترین نوآوری باری تعالی است و به دنبال خود، تازگی، نوآوری، انرژی، اعتماد به نفس و تلاش را می آورد. مزایی که همگی، جزو ویژگی‌های ذاتی و خاصیت جوانی هستند. بنابراین جوانان باید قدردان این فرصت محدود باشند و در مسیر پیاده سازی ایده هایشان گام بردارند. ایده‌هایشان را برای بهتر شدن دنیای پیرامونی به عمل تبدیل کنند و این کار، با ایجاد کسب و کاری که نیازی از جامعه را حل کند، محقق خواهد شد.

ستاری با اشاره به اثربخشی رویدادهای مسأله محور ره نشان، در آشنایی جوانان با فرهنگ نوآوری و کارآفرینی گفت: رویدادها و مسابقاتی چون ره نشان، این فرصت را فراهم می آورد تا جوانانی که به دنبال تحقق ایده های نوآورانه شان هستند، مجالی برای تمرین کارآفرینی، تلاشگری و نوآوری بیابند. امیدوارم با توسعه فرهنگ کارآفرینی که ره نشان نیز در خدمت توسعه همین فرهنگ است، اتفاقات خوبی در جامعه بیفتد.

فرصتی برای حل مسأله‌های دارای متقاضی

در بخش دیگری از این مراسم، سید محمدصادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به برگزاری این مسابقات با هدف معرفی و حل ایده‌ها و مسأله‌های دارای اولویت و اهمیت گفت: ایده توسعه رویدادهای رقابتی مساله محور یا طرح شهید بابایی که در سال گذشته در بنیاد ملی نخبگان کلید خورد بعد از نشست های مختلف و رصد اجرای چنین برنامه هایی در سطح کشور با حضور افراد صاحب نظر در بنیاد شکل گرفت و سعی شد شیوه نامه هایی برای توسعه چنین رویداد هایی تدبیر شود.

وی افزود: جمع بندی دوستان این بود که در اکوسیستم حال حاضر کشور، رویدادهای متنوعی در فضای رقابتی در حال اجراست اما بخشی از این رویدادها می توانند مهم باشند که پیشران توسعه کشور باشند، شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. رویدادهایی که حول یک مسأله مشخصی تدوین شده باشند، صاحب مسأله داشته باشند و مسأله نیازی از کشور را برطرف کند، نیاز امروز کشور است.

 ورود به مرحله‌ای نو

موحد از برنامه‌های تخصصی و جنبی در قالب این رویداد و با هدف ارتقای تخصص شرکت‌کنندگان گفت و ادامه داد: بر بستر این مسابقه، سلسله‌ای از رویدادهای رقابتی برنامه های آموزشی و توانمند سازی برگزار شد که به بهبود توانمندی‌ها، مهارت های علمی، تخصصی و نرم شرکت کنندگان کمک می‌کند. همچنین تلاش شد تا در انتهای رویداد چهارچوب مشخصی وجود داشته باشد و برگزیدگان بتوانند از دستاوردهای خود استفاده کنند.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: از نظر بنیاد ملی نخبگان این اختتامیه افتتاحیه ای برای ورود به مرحله جدید بوده و بنیاد به دنبال به کارگیری گروه های برگزیده است همچنین دبیرخانه اجرای رویداد موظف است فعالیت ها را رصد کند و گزارش هایی را به شورای راهبری بنیاد ملی نخبگان گزارش دهد.

ره نشان یکی از مسابقات مسئله محور طرح شهید بابابی با حمایت بنیاد ملی نخبگان است که در راستای ترغیب دانشجویان برای رفع نیازهای صنعتی و دانش بنیان کشور در ۵ حوزه آب و محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، زیست فناوری و هوشمند سازی برگزار می‌شود.

این مسابقه با همکاری شرکت‌های فناور و صنعتی با تعریف پروژه و راهبری تیم‌ها، زمینه جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان مستعد را تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان کشور فراهم کرده است.

شرکت کنندگان در مسابقات ره نشان این فرصت را پیدا می‌کنند تا در بستر انجام پروژه‌های واقعی و مورد نیاز کشورمان، توانمندی‌های خود را محک زده و از بسترهای توانمندسازی ره‌نشان استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha