بهره برداری از معادن شمال استان کرمان به زودی آغاز خواهد شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از انعقاد تفاهمنامه با سازمان انرژی اتمی برای آزادسازی محدودیتی معدنی در شهرستان‌ های کرمان و راور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمدرضا پورابراهیمی گفت: تقریبا همه محدوده‌ های معدنی شمال استان کرمان در حوزه حفاظت سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است و ما صحبت کردیم تا اجازه اکتشاف، دسترسی به ذخایر و مواردی که منعی ندارد، انجام شود و در سال آینده تفاهمنامه همکاری بین استان کرمان و سازمان انرژی اتمی منعقد می‌کنیم که بهره برداری از معادن در این بخش تعیین تکلیف شود.

به گفته وی در بحث محیط زیست نیز از سوی ریاست سازمان محیط زیست اعلام آمادگی شده که همکاری های لازم صورت بگیرد و پیشنهاد من این است که آزاد سازی پهنه‌ های حبس شده به دست سازمان‌ های انرژی اتمی و محیط زیست یکی از اولویت‌ های شورای معادن برای سال آینده باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس خاطر نشان کرد: با پیگیری این اولویت ها، سال آینده آغاز تحولات بزرگ استفاده از ذخایر معدنی خدادادی استان کرمان می باشد که این استان واقعا بهشت معادن است و هیچ استانی ذخایر معدنی به اندازه کرمان را ندارد.

پورابراهیمی گفت: در جنوب استان هیچ کدام از ظرفیت‌های سنگ آهن، مس و ... عملیاتی نشده و باید سال آینده تعهدات فعال سازی ظرفیت‌های مشخص شده در مس و ... پیگیری شود. نمی‌دانیم چرا شرکت‌ها تعهدات را پیگیری نمی‌کنند؟

وی با اشاره به لزوم ارائه گزارش عملکرد شورای معادن استان کرمان گفت: توافقات بسیار خوبی با هیات مدیره ایمیدرو داشته ایم که باید توافقات این جلسه پیگیری شود. یکی از موارد ایجاد پایگاه امداد و نجات شمال استان در بحث کارگران معادن صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسئله دیگر، عملیات اکتشافی در شمال و جنوب شهرستان‌ های کرمان و راور است که سه پهنه گلباف، راین، چترود و راور در اختیارآن‌ ها قرار داده شده و کف توافق ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که تیم اکنون تجهیز و اعزام شده است.

پورابراهیمی گفت: قرار است در نیمه اول سال آینده گزارش بخش اول نتایج مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک این مناطق به شورای معادن بیاید و با این کار ورود شرکت‌ های خصوصی به سرمایه گذاری در معادنی است که قبلا اطلاعات اکتشافی را نداشته ایم.

به گفته وی موضوع دیگر پهنه‌های در اختیار ایمدرو باید تعیین تکلیف شود که طبق این صورت جلسه ۸۰ درصد از محدوده‌ها و پهنه‌ها از شرکت ایمیدرو آزاد سازی شده است که کار بسیار مهمی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز کرد: مطمئن هستیم یکی از ظرفیت‌های قدرتمند ما برای توسعه، فعال سازی معادن و فرآوری بخش معادن است که باید با شتاب بیشتری نسبت به گذشته جلو برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha