مددکاری اجتماعی مصداق بارز پویش هواتو دارم

برنامه نوروز در راه است در هشتمین شب خود، میزبان یکی از مصادیق بارز پویش «هواتو دارم» بود و مهمانانی از جامعه مددکاران اجتماعی داشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی برنامه نوروز در راه است، هشتمین شب از ویژه برنامه استقبال از بهار شبکه پنج سیما به موضوع مددکاری اجتماعی اختصاص داشت و میزبان سه شهروند خدوم مددکار خانم الهام عبدی و آقایان سیدمحمدمهدی اسماعیلی و محمدعلی اسمی از سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران بود.
در این برنامه همچنین شهرزاد کمال زاده که پیشتر سابقه مددکاری داشته و در نقش فرد مبتلا به اعتیاد هم بازی کرده بوده میزبان مهمانان بود و محمدرضا عیوضی و گروه آوازی تهران در کنار ابوالفضل آقاخانی، مجری توانمند و باهوش برنامه لحظات شادی را برای مخاطبان تلویزیون رقم زدند.
شهرزاد کمال زاده خدمت به همنوع را یکی از لذت بخش ترین تجربیات زیست انسان عنوان کرد و گفت: افراد آسیب دیده اجتماعی بیش از همه چیز به حمایت، نگاه به دور از قضاوت، روان درمانی و همدلی نیاز دارند و انرژی که به این واسطه به زندگی مددکار باز می گردد بسیار قابل توجه است.
الهام عبدی، برگزیده آراء مردمی که با بیش از 10 سال سابقه مددکاری مدیر سامان سرای لویزان است با اشاره به سختی شغل مددکاری گفت: زمانیکه وارد این حرفه شده بودم به مدت 2 هفته به افسردگی کامل مبتلا شدم اما به تدریج و با مرور زمان به این حیطه علاقه پیدا کردم و در حال حاضر با انگیزه به خدمت مددکاری مشغولم و همه مددجویانم را از صمیم قلب دوست دارم.
وی همچنین افزود: وقتی با مشاوره و مددکاری حال مددجویی از وضعی که هست رو به مطلوب می رود و خوب می شود، در روحیه و حال ما هم تاثیرگذار است و این حال خوب به زندگی خودمان باز می گردد.
سیدمحمدمهدی اسماعیلی دیگر مددکاری مهمان برنامه و مدیر سامان سرای خاورشهر نیز انجام وظیفه در شغل مددکاری را توفیقی دانست که نصیب او شده و گفت: 90 درصد مددجویان دچار آسیب اجتماعی هستند و 10 درصد باقیمانده افرادی هستند که از بد روزگار بی خانمان شده یا بدلیل بیماری، فراموشی گرفته و به اصطلاح گمشده هستند و این افراد با تلاش مددکاران مراکز به آغوش خانواده ها بازمی گردند.
وی افزود: مددکار بر اساس یکی از اصول شغل مددکاری که رابطه حرفه ای است سعی می کند در مشکلات مددجویان غرق نشود ولی مشکلات آنها به صورت ناخواسته در روحیه ما هم اثر دارد که در گفتگو با سایر همکاران و در برخی موارد انتقال به خانواده های خودمان سعی می کنیم سختی کار را مدیریت کنیم.
محمدعلی اسمی هم که در 14 سال خدمت خود به عنوان مددکار توانسته نزدیک به 300 نفر را از دام اعتیاد نجات دهد و 20 نفر را به خانواده هایشان بازگرداند گفت: ما در گشت فوریتهای خدمات اجتماعی و از طریق پیامکهایی که به سامانه 137 ارسال می شود افراد نیازمند و بی خانمان را شناسایی و اقدام به مشاوره و سامان دهی می کنیم و حتی در برخی موارد که با مقاومت مددجو مواجه می شویم با درک شرایط آنان سعی در جلب رضایت آنها داریم.
وی به ذکر خاطره ای از یکی از مددجویانش پرداخت و افزود: مددجویی داشتم که پس از ترک اعتیاد و ایجاد اعتماد ما به او، به زندگی بازگشت و مشغول به کار شد و در حال حاضر در شرف ازدواج است و هنوز هم با هم ارتباط صمیمی داریم.
در پایان برنامه دکتر احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی از سه شهروند خدوم مددکار تقدیر و تاکید کرد: مددکاران در عین حالیکه شغل بسیار سخت و دشواری دارند اما مددجویان را همچون اهل و عیال خود می بینند و نگاهی ملاطفت آمیز به آسیب دیدگان اجتماعی دارند.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha