خشکسالی‌های پی در پی و نبود علوفه عامل کاهش دام در تایباد

چند سالی است که کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های پی در پی در شهرستان مرزی تایباد دشت و صحراهای اطراف را تبدیل به بیابان کرده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ دامداران تایبادی از نبود چراگاه کافی و هزینه‌های بالای علوفه گلایه دارند و به همین دلیل مجبور به فروش یا کشتار دام‌های‌شان شده‌اند و همین امر سبب کاهش دام سبک در این شهرستان شده است.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد در این خصوص گفت: قبل از خشکسالی‌ها این شهرستان دارای ۳۵۰ هزار راس دام سبک و ۶۰۰۰ راس دام سنگین بود اما در حال حاضر با توجه به کاهش بارندگی‌ها تعداد دام سبک شهرستان ۹۰ هزار راس کاهش پیدا کرده است.

حسن آذریان اظهار کرد: کاهش نزولات جوی سبب کمبود مراتع شده و دامداران به دلیل نداشتن منابع لازم برای تامین هزینه‌های نگهداری و همچنین نبود علوفه مجبور به فروش و کشتار دام شده‌اند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی دام در تایباد افزود: سال گذشته واکسن‌هایی که شامل بیماری‌های مشترک دام و انسان و گروه یک با تلفات سنگین بود، به صورت رایگان انجام شد.

آذریان بیان کرد: واکسن آبله گوسفندی و بزی با میزان تلفات بالا برای ۳۴۰ هزار راس دام سبک انجام شده که ۱۰۰ درصد تعهد پیش‌بینی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: جهت پیشگیری از بیماری شاربن در دام‌های سبک ۲۵۰ هزار راس دام و ۲۰۰۰ راس دام سنگین واکسینه شد. همچنین ۳۴ هزار راس بره و بزغاله و ۲۲۰۰ راس دام سنگین واکسن تب مالت را دریافت کرده‌اند.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد با تاکید بر خطر بالا و کشنده بیماری تب برفکی در دام سبک و سنگین خاطرنشان کرد: تعداد ۱۲۰ هزار راس دام سبک و ۱۸۰۰ راس دام سنگین از محل بودجه‌های فرمانداری و دامپزشکی شهرستان واکسینه شدند که در مدت  ۱۰ سال اخیر در این منطقه بی‌سابقه بوده است.

 وی در ادامه عنوان کرد: پایش و تست بیماری سل و بروسلوز بین ۲۵۰۰ راس دام سنگین انجام شده و ۱۳۰۰ قلاده سگ در شهرستان جهت جلوگیری از شیوع بیماری هاری  واکسن هاری را دریافت کرده‌اند.

 آذریان اضافه کرد: خشکسالی‌ها اگر چه تعداد دام را در شهرستان کاهش داده اما با نظارت‌ها و پیگیری‌های مستمر کارشناسان بهداشت دامپزشکی هیچگونه بیماری اپیدمی اتفاق نیفتاده و تلفات دامی نداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در راستای انجام نظارت بر دامداری‌ها و کشتارهای دامی امسال ۱۹ هزار و ۸۰۰ راس گوسفند، ۵۹۲۰ راس بز و ۹۰۰ راس گاو در کشتارگاه نیمه‌صنعتی تایباد با رعایت کامل اصول بهداشتی ذبح شده‌اند.

آذریان گفت: این تعداد کشتار منجر به تولید ۷۰۰ هزار کیلوگرم گوشت قرمز شده است.

شغل اصلی مردم تایباد دامپروری و کشاورزی است که متاسفانه خشکسالی‌ها اقتصاد بسیاری از این قشر را تحت شعاع قرار داده و شرایط سختی را برای‌شان فراهم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha