رونمایی از دایره المعارف گلیم برای اولین بار در سیرجان

از مجموعه کتاب‌ های دایره‌ المعارف گلیم و دستبافته های روستایی و عشایری سیرجان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ در راستای معرفی شهر جهانی گلیم کتاب دایره المعارف گلیم شهر جهانی سیرجان توسط عقیل سیستانی مولف و مدرس دانشگاه در ۲ جلد ۳۶۰ صفحه ای توسط انتشارات  پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به چاپ رسیده است.

این مجموعه نفیس و ارزشمند که از سری ۸ جلدی مجموعه کتاب های دایره المعارف دستبافته داری استان کرمان به قلم همین مولف است، حاصل تحقیق و پژوهش در زمینه هنر گلیم بافی شهرستان و در راستای اعتلای جایگاه شهر جهانی گلیم و همچنین معرفی طرح‌ ها و نقوش متداول گلیم‌ جهانی سیرجان است.

از جمله دیگر بخش های این کتاب می توان به معرفی دستبافته‌ های ملزوم زندگی عشایری و روستایی، وضعیت فرش‌بافی در ایلات و طوایف مهم، معرفی مهم‌ترین تکنیک‌ های قالیبافی و... را نام برد.

شایان ذکر است؛ روستای دارستان واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان سیرجان در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ از طرف یونسکو به عنوان شهر جهانی گلیم ثبت جهانی شده است و در مراسم جشنی که به همین مناسبت در سیرجان برگزار شد، رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه از لزوم تهیه دایره المعارف گلیم سیرجان در راستای جهانی شدن این صنایع دستی سخن گفت، که هم اکنون این مهم توسط یکی از مولفین استان کرمان میسر شد.

الهه رهنما_ سیرجان
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha