ثبت ملی ۵ اثر تاریخی فرهنگی در استان کرمان
مقبره شاه نعمت الله ولی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان از ثبت ۵ اثر تاریخی – فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی با اشاره به ثبت ۵ اثر تاریخی فرهنگی دیگر در استان کرمان، گفت: این آثار شامل 3 جام منقوش، جام لبه واریخته و کاسه لبه واریخته مربوط به محوطه باستانی مطوط‌ آباد، گردنبند زرین گورستان سلطنتی قلعه کوچک شهرستان جیرفت و همچنین قبرپوش مزار شاه‌ نعمت‌ الله‌ ولی ماهان می‌ باشد که با تصویب اعضای شورای ثبت آثار منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی در مورد قدمت این آثار گفت: قدمت این آثار به ترتیب مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد(مطوط آباد)، هزاره سوم پیش از میلاد(جیرفت) و دوران قاجاریه(ماهان) باز می‌گردد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان خاطر نشان کرد: آثار مذکور از ارزش بالایی برخوردار هستند و این اداره‌ کل در تلاش است آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان‌ های مختلف استان را که دارای شرایط لازم هستند در فهرست آثار ملی ثبت دهد.

استان کرمان با هشت اثر ثبت شده در عرصه جهانی بیشترین آثار ثبت شده جهانی را در بین استان های کشور دارد. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با قدمت چندهزار ساله، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده، سه قنات «گوهرریز» جوپار در نزدیکی کرمان، قنات «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در بروات شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم از آثار ثبت شده جهانی در استان کرمان به شمار می روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha