خسارت سنگین سرما به پسته داران استان کرمان

در پی ورود موج سرمای ناگهانی که از دو روز گذشته وارد استان کرمان شده است، خسارات زیادی به باغ های پسته این استان مخصوصا در شهرستان های رفسنجان، انار و زرند وارد آمده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: کاهش دما تا اواخر هفته جاری ادامه دارد، لذا کشاورزان باید تمهیداتی را به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به درختان به کار گیرند.

حاج عبداللهی اظهار داشت: طی دو روز گذشته ۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته منطقه نوق، بخش فردوس، بهرمان و فردوسیه نوق، اسماعیل آباد، حومه غربی و شرقی رفسنجان تحت تأثیر سرمازدگی قرار گرفته و بیشترین آسیب به باغات حوزه فردوسیه نوق و بهرمان وارد شده است.

وی ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی رفسنجان در حال بررسی و برآورد میزان خسارت سرمازدگی به باغ های این شهرستان هستند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: امشب و فردا شب نیز دمای هوا روند کاهشی دارد و احتمال سرما زدگی وجود دارد و کشاورزان باید برای جلوگیری از خسارات احتمالی، تدابیری بیاندیشند و روش‌ هایی را در این خصوص بکار بگیرند تا خسارت سرمازدگی کاهش پیدا کند.

حاج عبداللهی توصیه کرد: کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان پسته از انجام عملیات شخم و پاکنی درختان در طول دوره باز شدن گل‌ ها تا تشکیل میوه خودداری کنند.

وی افزود: همچنین کشاورزان به حذف علف ‌های هرز و جمع آوری بقایای زنده یا مرده گیاهی از سطح خاک بپردازند و استفاده از شعله های آتش و دود و ماشین های مولد باد هم می تواند در کاهش خسارات سرمازدگی کمک کننده باشد. همچنین استفاده از چاهک معکوس و مه پاش هم به منظور ایجاد مه در شب های یخبندان در جلوگیری از خسارت ها موثر است.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه شب گذشته باغات پسته در بخش فردوس رفسنجان به دلیل افت دما دچار سرمازدگی شدند و به این باغات خساراتی وارد شده است، خاطر نشان کرد: ۹ هزار هکتار زمین زیر کشت پسته در بخش فردوس وجود دارد که شب گذشته دچار سرما زدگی شد وحدودا بین ۳ تا ۶۰ درصد به این باغات خسارت وارد شده است. و از کشاورزان درخواست کرد برای جلوگیری از هرگونه خسارت به توصیه‌ های کارشناسان کشاورزی توجه کنند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان انار نیز گفت: امشب و فردا شب بیشترین افت دما می‌ باشد که از کشاورزان می خواهیم با دود کردن و آبیاری از خسارت جلوگیری کنند.

عباس مهران گفت: بر اثر افت شدید دما بیش از ۷۰ در صد از باغات شهرستان انار بین ۳۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است.


وی گفت: این افت دما در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ و همچنین در تاریخ ۷ و ۶ و ۵ فروردین ۱۴۰۱ بوده است و بیشتر این پسته‌ ها از نوع کله قوچی، فندقی و احمد اقایی بوده اند.

سید رضا حسینی نژاد سرپرست فرمانداری شهرستان زرند نیز در مورد سرمازدگی محصول پسته در این شهرستان گفت: سرما به محصول پسته شهرستان زرند هم خسارت وارد کرده است و کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی میزان خسارات وارده هستند.

گفتنی است؛ شهرستان رفسنجان دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته و مهد تولید این محصول در ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha