پرهیز از مصرف غذاهای چرب و شیرین در ماه مبارک رمضان

عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری، فرد تمایل بیشتری به مصرف غذاهای قندی دارد که این امر می تواند موجب غلظت قند خون فرد و زمینه ساز مشکلاتی برای سلامتی شود از همین رو باید مصرف غذاهای شیرین را 20 درصد کاهش داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد صفریان،  با اشاره به اینکه رعایت اصول تغذیه در تمام ایام سال از اهمیت بالایی برخوردار است اما در ماه رمضان باید اصول تغذیه سالم برای حفظ سلامتی فرد روزه دار رعایت شود، خاطر نشان کرد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و شیرین در دو وعده افطار و سحر از اهمیت بالایی در حفظ سلامتی فرد روزه دار برخوردار است.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه تمایل افراد به مصرف غذاهای شیرین در ماه رمضان یکی از دلایل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان است ، تصریح کرد: اگر کسی در وعده افطار از غذاهای چرب و شیرین استفاده کند؛ زمینه را برای غلظت ناگهانی قند خون فراهم می کند از همین رو باید در وعده افطار غذاهای سبک و در فاصله یک تا دو ساعته شام مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: در ماه مبارک رمضان بدن به دلیل کاهش فعالیتها و روزه داری فرد ، نیاز کمتری به مواد غذایی پیدا می کند اما شاهد هستیم که مردم جامعه بیشتر از گذشته به دنبال تهیه مواد غذایی متنوع هستند اما این تصور که به دلیل روزه داری باید بیشتر از روزهای معمول غذا مصرف کنیم کاملا  نادرست است .

وی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان افرادی هستند که به هر دلیل نمی توانند روزه بگیرند اما چون در این ایام تمرکز بر تغذیه روزه داران است، از تغذیه این افراد غافل می شویم و اغلب این افراد هم به لحاظ تغذیه ای جزوه گروه های اسیب پذیر هستند که نیاز به تغذیه مناسب دارند بنابراین اگر در خانواده افرادی هستند که به دلیل بیماری دیابت ، فشار خون ، بیماریهای کلیوی و... نمی توانند روزه بگیرند باید به تغذیه آنها اهمیت ویژه ای داد.

دکتر صفریان بیان کرد: حذف هر یک از دو وعده اصلی در ماه رمضان کار نادرستی است به خصوص سحری ، بهتر است نزدیک به اذان صبح مصرف شود زیرا گرسنگی طولانی مدت می تواند خطرات زیادی را حتی برای افراد غیر بیمار به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha