تاثیرات شگرف موسیقی برجسم و روان

یک مدرس موسیقی با اشاره به تاثیر موسیقی برزندگی روزمره افراد گفت:موسیقی باعث آرامش و به وجود آمدن احساس بی نظیری در انسان می شود و یک نوازنده تاثیر عمیقی در اطرافیانش نیز می گذارد و توصیه من این است که موسیقی را به صورت آکادمیک بیاموزند.

اشاره:

امروزه ثابت شده که حافظه می تواند از طریق موسیقی تقویت شود،استفاده از موسیقی های نامناسب همانند وارد کردن زهر به بدن است همچنین اگر به شیوه ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود کنیم، می توانیم تا سالیان از اثرات مثبت آن بهره مند شویم.

موسیقی زبان بیان احساسات و پدیده ای است در فطرت آدمی، گفته می شود موسیقی نیاز روح است و تاثیرات شگرفی بر روی جسم و روان افراد دارد.کمتر کسی است که با یک موسیقی خاطره نداشته باشد و یا باشنیدن آن احساس خوشایندی به او دست ندهد.

سارا شهرابی از جمله افرادی بوده که از کودکی به سمت موسیقی سوق یافته و اکنون یک هنرمند است.

اومعتقد بوده که موسیقی می تواند باعث افزایش حافظه و تمرکز شده و اغلب دانش آموزانی که به نوعی با موسیقی در ارتباطند در مدرسه و دانشگاه موفق تر هستند. وی  بیش از ده سال است که به عنوان مدرس موسیقی به علاقه مندان این هنر آموزش می دهد . با او در این زمینه به گفتگو نشستیم که جزییات آن به شرح ذیل است.

*من از شما چیزهای زیادی می دانم اما دوست دارم خودتان سارا شهرابی را معرفی کنید؟

- سارا شهرابی متولد آبان ماه سال 62 در تهران و فارغ التحصیل رشته کارشناسی موسیقی از تهران هستم. من از سن 6 سالگی آموزش موسیقی را با یادگیری پیانو که علاقه خاصی به آن داشتم زیرنظر اساتید موسیقی به طور خصوصی فراگرفته و همزمان با آموزش پیانو و ارگ، نحوه تدریس آواز و ارف کودکان را مدنظر دارم.

*ازچه سنی موسیقی را به طور حرفه ای ادامه دادید؟

- من از سن 15 سالگی موسیقی را به شکل حرفه ای دنبال کردم. تحصیلات آکادمیک دارم و در حال حاضر در زمینه آموزش موسیقی کودکان و بزرگسالان فعالیت می کنم و از سال 1380 به تدریس و آموزش موسیقی پرداختم.

*تاثیری که موسیقی روی زندگی شما داشته چیست؟

- موسیقی باعث آرامش و به وجود آمدن احساس بی نظیری در انسان می شود و یک نوازنده تاثیر عمیقی در اطرافیانش نیز می گذارد و توصیه من این است که موسیقی را به صورت آکادمیک بیاموزند و حتما به کلاس های موسیقی هنرستان،دانشگاه موسیقی رفته و موسیقی را به عنوان تکلیف نیاموزند بلکه به آن به چشم یک هنر عمیق و با احساس نگاه کنند و فرا بگیرند.

*به نظرتان موسیقی در افزایش تمرکز تاثیر دارد؟

- امروزه ثابت شده که حافظه می تواند از طریق موسیقی تقویت شود،استفاده از موسیقی های نامناسب همانند وارد کردن زهر به بدن است همچنین اگر به شیوه ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود کنیم، می توانیم تا سالیان سال از اثرات مثبت آن بهره مند شویم. موسیقی از طریق تحریک فرد برای دقت بیشتر نسبت به نوع صدا،ریتم، ملودی،آهنگ، جهت صدا و .... در افزایش حافظه و تمرکز موثر است لذا به همین دلیل،اغلب دانش آموزانی که به نوعی با موسیقی در ارتباط اند در مدرسه و دانشگاه موفقتر هستند.

* با ریتم و ملودی می توان حافظه خود را تقویت کرد؟

- امروزه ثابت شده که حافظه می تواند از طریق موسیقی تقویت شود. لذا افرادی که از کودکی در معرض آموزش و بازی های موسیقی بوده اند، حافظه بسیار بهتری دارند همچنین ریتم،ملودی، هارمونی و ... جزء عواملی بوده که موجب تقویت حافظه می شود.

*آیا موسیقی می تواند سبب بروز بیماری یا درمان آن شود؟

- برخی موسیقی ها به طور عکس عمل کرده و حتی باعث بیماری می شوند،استفاده از موسیقی های نامناسب همانند وارد کردن زهر به بدن است، در این زمینه دانشمندان آزمایشی را روی تعدادی از گیاهان انجام و تعدادی گیاه از یک نوع و در شرایط آب و هوایی یکسان را به 2 گروه تقسیم کردند. برای گروهی از آنها موسیقی راک را با صدای بلند پخش کردند و مشاهده کردند که پس از مدتی گیاهان پژمرده و تعدادی نیز خشک شدند لذا برای گیاهان گروه دوم،موسیقی کلاسیک ملایم پخش و شاهد رشد سریع تر آنها بودند. موسیقی،عنصر بسیار قدرتمندی بوده که همانند یک داروی شفابخش عمل می کند و حتی ممکن است به آن وابسته شوید.

تاثیرات شگرف موسیقی برجسم و روان

*موسیقی چه تاثیری روی نوزادان و کودکان دارد؟

- ضربان قلب مادر آغازین نوای دلنشین و ریتمیکی است که انسان می شنود و آرام می گیرد لذا ناز و نوازش،صدای لالایی و آوازهای آرمبخش مادران نواک هایی از ارتفاع صوت،زیر و بمی صدا هستند که انسان از رمان جنینی و بدو تولد به آن خو می گیرد و به آن واکنش نشان می دهد. موسیقی در رشد شخصیت،یادگیری،شنوایی،تکلم،رشد عواطف و ... کودک موثر بوده لذا همین مسئله موجب شده تا در سال های اخیر با افزایش سطح آگاهی،دانش و تحصیلات والدین توجه به موسیقی و آموزش آن به کودکان رشد قابل توجه ای پیدا کند.

* چقدر معتقد به موضوع موسیقی درمانی هستید؟

پژوهشگران ثابت کرده اند که موسیقی نقش مهمی در زندگی انسانها دارد همچنین تجربه ثابت کرده که موسیقی می تواند تمام وجود یک فرد را به تلاطم در آورد. برخی از موسیقی ها به شما آرامش می بخشند و برخی شما راعصبی و تهاجمی می کنند چرا که در دنیای امروز،از موسیقی برای تاثیر گذاری برا امورمختلف همچون در زمینه پزشکی به عنوان درمان مورد استفاده قرار می گیرد. جولیوس پرتنوی،پزوهشگر مطرح موسیقی طی تحقیقات زیادی دریافت که موسیقی قادر است برسرعت سوخت و ساز بدن،کاهش یا افزایش فشار خون،سطح انرژی بدن،سیتم گوارشی و ... بسته به نوع موسیقی ای که پخش می شود اثر مثبت یا منفی بگذارد.

*موسیقی کلاسیک چگونه می تواند برا افراد تاثیر گذارد؟

-موسیقی های ملایم مانند موسیقی کلاسیک اثربخشی بهتری روی بدن دارد لذا باعث افزایش آندروفین در بدن می شود همچنین یک دقیقه گوش دادن به موسیقی مناسب اثری معادل یک دوز قرص والیوم دارد. گوش دادن به موسیقی،هر دونیمکره مغز؛ نیمکره های چپ و راست را درگیر فعالیت های ذهنی می کند. البته منظور ما از موسیقی فقط خواندن شعر نیست بلکه ساز زدن،ملودی،تن  انواع صداها،آکورد و ریتم را نیز شامل می شود.

گفتگو و عکس:علی احمدی نیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha