راه اندازی شیفت شامگاهی اهدای خون در پایگاه انتقال خون سیرجان

رئیس انتقال خون سیرجان گفت: برای رفاه حال مؤمنان روزه دار در ایام ماه مبارک رمضان؛ شیفت شامگاهی اهدای خون در سیرجان راه اندازی شده است و خیّرین محترم می توانند بعد از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمود موسوی گفت: تا امروز از نظر علمی جایگزینی برای خون ساخته نشده است و خون عامل اساسی در درمان بیماران تالاسمی، شیمی درمانی، بیماران تصادفی و ... است، لذا تقاضا می‌ کنیم همشهریان عزیز اهدای خون را در برنامه خود قرار دهند و به فکر بیمارانی باشند که چشم به اهدای این مایع زندگی بخش دارند.

وی با بیان این که یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و ۳ فرآورده متفاوت از جمله گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون استخراج می‌شود، در خصوص مدت زمان نگهداری فرآورده های خونی اظهار کرد: گلبول‌ های قرمز را تا حدود ۱ ماه و پلاسما در دمای منفی۳۰ درجه را تا ۲ سال می‌توان نگهداری کرد، ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت این است که هر واحد پلاکت را حداکثر ۳ تا ۵ روز می‌ توان نگهداری کرد و بعد از این دیگر قابلیت درمانی و مصرف ندارد. به همین دلیل اهدای مستمر خون؛ نقش حیاتی را در نجات جان نیازمندان به این فرآورده مهم دارد.

دکتر موسوی گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۷۳۴ نفر مراجعه کننده داشته ایم، که ۱۴۰۲۹ بار برای اهدای خون مراجعه کرده اند و از این تعداد، ۱۱۴۸۶ واحد خونگیری شده است.

طبق اعلام رییس پایگاه انتقال خون سیرجان؛ این پایگاه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ و روزهای پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۲ پذیرای اهدا کنندگان خون می باشد. همچنین برای رفاه حال روزه داران عزیز تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، شیفت شامگاهی راه اندازی شده است ،که در روزهای زوج از ساعت ۱۷  الی ۲۲ نیز پذیرای خیّرین محترم برای اهدای خون است.

شایان ذکر است؛ حداقل سن اهداکنندگان خانم و آقا ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و اگر از اهدا کنندگان مستمر باشند تا ۶۵ سال نیز امکان اهدای خون دارند. در ضمن کلیه داوطلبین اهدای خون هنگام مراجعه حتماً باید کارت ملی را به همراه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha