تولید زغال از ضایعات پوست گردو

مدرس و مشاور در حوزه کسب و کار به یکی از نوآوری‌های یک شرکت دانش بنیان اشاره و عنوان کرد: یکی از شرکتهای دانش بنیان با استفاده از ضایعات پوست گردو، زغال را تولید و صادر می‌کند.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر پرویز جهانگیری رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌ها در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگو در مورد نقش شرکتهای دانش بنیان در توسعه کشاورزی گفت: امروزه کشورهای جهان، مبنای پیشرفت کشاورزی را در علم و دانش می‌دانند اما در ایران شاهد چنین حرکتی نیستیم هرچند که به صورت پراکنده اقداماتی انجام می‌شود.

وی بخش کشاورزی در کشور را نیازمند یک انقلاب و تحول بزرگ دانست و افزود: ما اگرچه دچار کم آبی هستیم اما اقلیم کشورمان خیلی هم بد نیست و لذا باید به دنبال علم و دانش باشیم تا با حداقل آب و دیگر امکانات، محصولاتی که به نفعمان باشد را تولید کنیم.

جهانگیری از احداث صنایع در استان اصفهان بدون تحقیقات و بررسی‌های لازم انتقاد و اظهارکرد: ما صنایع را در استانی احداث کردیم که نیاز شدیدی به آب دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌ها معتقد است که خود بخش کشاورزی باید دانش بنیان شود و محققان به این بخش ورود کنند که در این صورت هم خوراک مردم تأمین می‌شود و هم اینکه اشتغالزایی خواهد شد.

وی احداث گلخانه‌ها، یکپارچه سازی کشت مکانیزه و گسترش تعاونی‌ها را از مواردی برشمرد که می‌تواند مشکل خرده مالکی و عدم پیشرفت در بخش کشاورزی را حل کند.

جهانگیری با بیان اینکه صادرات در غالب کشورها یک ارزش ملی است و ارزآوری از طریق صادرات بسیار مهم و ارزشمند است گفت: ما ظرفیت بسیار خوبی در تولید غذا و صادرات داریم اما متاسفانه تنظیم مقررات بدون بررسی و مطالعه باعث بی ثباتی شده و همین بی ثباتی و عدم برنامه ریزی، صادرات را مختل کرده بطوریکه کسی جرأت قرارداد بستن با صادرکنندگان ایرانی را ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌ها معتقد است که عدم تخصص برخی مسئولان خودش یک مانع بزرگ بر سر راه صادرات است و دولت باید این مشکل را حل کند.

همچنین دکتر سجاد موسوی مدرس و مشاور در حوزه کسب و کار گفت: کشاورزی در بیشتر مناطق کشورمان هنوز سنتی بوده و هوشمند و تجاری سازی نشده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کشاورزی‌های سنتی در کشورمان به شدت آب را هدر می‌دهد افزود: ما باید طبق ظرفیت و اقلیم هر منطقه از سرزمین، برنامه ریزی و کشت کنیم.

موسوی تغییر اراضی را از جمله چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما هنوز هیچ شرکت و نهادی برای شیرین کردن آب دریای شمال و جنوب کشورمان نداریم و در حوزه ارز دولتی و بسته بندی برای صادرات هم دچار مشکلات فراوانی هستیم.

مدرس و مشاور در حوزه کسب و کار به یکی از نوآوری‌ها در شرکت دانش بنیان اشاره و عنوان کرد: بنده شرکت دانش بنیانی را سراغ دارم که صنعت و کشاورزی را با هم تلفیق کرده و با استفاده از ضایعات پوست گردو، زغال را تولید و صادر می‌کند.

وی درمورد کاربرد صنعت بلاکچین در صنعت غذا گفت: امروزه صنعت بلاکچین در صنعت غذای برخی کشورها استفاده می‌شود و فایده آن هم اطلاعات دقیق و شفاف سازی درمورد تولید غذا، سلامت مواد غذایی و جلوگیری از تقلب در این حوزه است.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha