امنیت غذایی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا می‌یابد/کاهش واردات محصولات کشاورزی

هر صنعتی که کم‌ترین بهره را از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برده، به همان میزان کمترین توسعه و پیشرفت را هم تجربه کرده است.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،چند سالی است که شرکت های دانش بنیان و خلاق اثبات کرده اند ظرفیت بالایی برای پاسخ دادن به نیازهای صنایع و جامعه دارند و می توانند عقب ماندگی های صنعتی و علمی کشور را جبران کنند. این اتفاق به یک باور ملی و عمومی بدل شده است و صنایع مختلف کشور با روی آوردن به این توانمندی دانشی و تخصصی، در مسیر توسعه یافتگی قدم برداشتند. اما در این میان برخی صنایع هنوز از این ظرفیت علمی بی بهره هستند و تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در آنها بسیار کم و محدود است.

صنعت کشاورزی که یکی از صنایع بزرگ و حیاتی کشور محسوب می شود و ارتباط تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد؛ یکی از این صنایع است که هنوز تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در آن ناچیز است به همین دلیل در هیبت سنتی خود مانده و با مشکلات و مصایبی دست به گریبان است که بالا بودن میزان واردات محصولات، یکی از آنها است.

وارداتی که طبق آمارهای موجود حدود 10 میلیارد دلار است. عددی قابل توجه که تنها راه کاهش آن استفاده از فناوری های مدرن و دانش و تخصص شرکت های دانش بنیانی است که می توانند با راهکارهای نوآورانه خود به این چالش پاسخی درخور دهند.

از جمله حوزه هایی هم که می تواند به این کار سرعت مناسبی دهد، فناوری های زیستی است که به عنوان یکی از مولفه های مهم در ارتقای صنعت کشاورزی شناخته می شود. فناوری که می تواند صنعت کشاورزی را به یک صنعت ارزآور و صادراتی تبدیل کند. تحولی که از مزرعه تا سفره را شامل می شود و می تواند یک زنجیره درست و کاملی از بازیگران این عرصه و تامین امنیت غذایی ایجاد کند. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همین هدف در تلاش است تا صنعت کشاورزی را کارآمد و خوداتکا کند.

این کار را هم با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و خلاق و به کارگیری نوآوری های آنها انجام خواهد داد. این کار تنها راه تامین امنیت غذایی در کشور است.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha