اوج شکوفایی استاد فروزانفر با شمس پژوهی بود

عضو تولیت شمس تبریزی گفت: اوج شکوفایی استاد فروزانفر با شمس پژوهی رقم خورد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، محمد باقر محسنی با بیان این مطلب، اظهار داشت: در قرن اخیر هیچ فردی برای توجه به مولانا و شمس نمی تواند از نگاه و اندیشه های استاد فروزانفر غفلت کند.

وی با بیان این که در مورد نقش استاد فروزانفر در احیاء مولوی می توان گفت اوج شکوفایی او با شمس پژوهی رقم خورد و ادامه داد: زیرا که تحقیق و ممیزی در مورد مولانا جزو اولین کارهای استاد فروزان فر محسوب می شود.

به گفته وی بزرگان آن زمان همچون علی اکبر دهخدا،  نصراله تقوی، ولی الله نصر و... به محض دریافت کار فروزانفر در مورد جلال الدین محمد بلخی به او گواهینامه دکترا اعطا کردند، هر چند در این زمینه تحصیلاتی نداشت.

محسنی با اشاره به این که وی پس از دریافت دکترا، در دانشسرای عالی منصوب شد، اضافه کرد: پس از راه اندازی دوره دکترای دانشگاه تهران، برنامه ریزی و تدریس برعهده بدیع الزمان فروزان فر گذاشته و زیرنظر او تعلیم اساتید دکترای عربی و فارسی کشور پایه ریزی شد.

این استاد دانشگاه آزاد خوی و عضو تولیت شمس تبریزی تصریح کرد: هیچ مولوی شناسی نمی تواند ادعا کند بدون کارهای ارزنده فروزانفر مثنوی پژوهی را شروع کرده است. همچنان که فروزانفر در ابتدای کتاب خود نوشته بود با 40 سال مطالعه شروع به مثنوی پژوهی کرده است.

محسنی افزود: استاد فروزان فر همچنین به تصحیح نسخه ها و اختلاف آن ها پرداخت، زیرا مثنوی شناسی و مولوی شناسی آن زمان پراکنده بود. او در اقدامی عجیب و ارزنده اولین فهرست از مثنوی را می نویسد.

 وی گفت: به نظر شمس پژوهان همچنان که شمس مولوی را مولوی کرد و مولوی هم شمس را؛ همچنان که شمس مولوی را به عرفان کشاند مولوی باعث شناخته شدن شمس شد، همان گونه نیز مطالعه و پژوهش در آثار مولوی باعث شکوفایی استاد فروزانفر شد.

محسنی تصریح کرد: هر کس بخواهد در مورد تاریخ ادبیات ایران صحبت کند بدون تعلیم از کتاب سخن و سخنوران فروزانفر نمی تواند در هر بخش تاریخی ادبیات از عطار، مثنوی، عرفان، شمس پژوهی و مولوی بدون مراجعه به تحقیقات فروزانفر اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha