معلمان هنوز با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجیه نشده‌اند

ابراهیم دانشمند مهربانی با بیان اینکه منابع انسانی سند بنیادین که معلم‌ها هستند توجیه نشده‌اند، بیان کرد: در ارزشیابی و جهت دهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلمان به حساب نیامده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با حضور دکتر ابراهیم دانشمند مهربانی کارشناس ارشد جامعه شناسی به روی آنتن رفت.

ابراهیم دانشمند مهربانی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین ویژگی‌های اسناد تحولی در همه نظامات، مقدس نبودن آن است، گفت: این سند قرار بود هر پنج سال یک بار مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا نقاط ضعف آن آسیب شناسی شود. متاسفانه به دلیل مقدس جلوه دادن آن و داشتن نگاه ایدئولوژیک به سیستم آموزش و پرورش، این امر محقق نشده است.

وی با تصریح بر این موضوع که سند تحول بنیادین نتوانسته توانایی‌های خود را بروز و ظهور دهد، اظهار کرد: بر اساس چشم انداز خود سند قرار بود در سال 1404 جایگاه نخست منطقه از نظر آموزش و پرورش باشیم. اگر با همین سرعت پیش برویم، شاید 30 سال بعد به چنین جایگاهی دست پیدا کنیم.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه منابع انسانی سند بنیادین که معلم‌ها هستند توجیه نشده‌اند، بیان کرد: در ارزشیابی و جهت دهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلمان به حساب نیامده‌اند. بر اساس تاریخچه سند، 500 نفر از اساتید دانشگاه و حوزه، این سند را به ثبت رسانده‌اند و 31 بار کلمه معیار اسلامی را در این سند آورده‌اند اما هیچ توضیحی در این سند برای معیار اسلامی نیاورده‌اند. وقتی کلماتی در سند وجود دارد که برای آن توضیحی وجود ندارد، توانمندی سند در اجرایی شدن را به مشکل می‌اندازد.

وی با اشاره به سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در نمازجمعه تهران گفت: وزیر آموزش و پرورش به عدم موفقیت سند تحول بنیادین اذعان کرد و اظهار امیدواری کرده است این سند که در طول 11 سال گذشته به هیچ کجا نرسیده است به ثمر برسد که این امر عجیب به نظر می‌رسد.

دانشمند مهربانی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید بیماری خود را شناسایی کند، عنوان کرد: این بیماری‌ها باید توسط نیروی انسانی اصلی خود یعنی معلم‌ها و منابع مالی مناسب نسبت به درمان بیماری‌های خود اقدام کنند. در دوره ده ساله اجرای سند، فقط زیر نظام برنامه درسی فعالیت خود را خوب انجام داده است که البته همین یک بخش نیز مطابق جدولی که ارائه کرده بودند پیش نرفته است.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha