تکمیل شدن زنجیره تولید گلیم شیرکی‌ پیچ به زودی در سیرجان صورت می پذیرد

معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از راه اندازی ۲ کارگاه خدمات‌ دهی جانبی برای تولید کنندگان گلیم شیرکی‌ پیچ سیرجان و تکمیل زنجیره تولید این محصول جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ کاظم حسین زاده با اشاره به اینکه، هنرمندان و تولید کنندگان گلیم شیرکی پیچ سیرجان از نظر تولید مشکلی ندارند، گفت:  ارائه خدمات جانبی برای فعالان و تولید کنندگان همواره دغدغه این هنرمندان بوده و تاکنون برای استفاده از این خدمات باید محصول خود را به خارج از استان کرمانمی فرستادند که مشکلاتی را به همراه داشت.

وی اظهار کرد: به زودی ۲ کارگاه ارائه خدمات جانبی به تولید کنندگان گلیم شیرکی پیچ از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۶۰ ملیارد ریال در کرمان احداث می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، تصریح کرد: در این کارگاه ها خدمات قبل و پس از تولید، مانند: رنگرزی الیاف، ریسندگی، چرم زنی، دار کشی، کز دادن، بسته بندی و غیره توسط متخصصان انجام می شود.

حسین زاده، اشتغالزایی، کاهش قیمت نهایی محصول گلیم وکاهش وابستگی به تهیه مواد اولیه از خارج از استان کرمان را از مزایای احداث این دو کارگاه دانست و افزود: از این پس خدمات جانبی به تولید کنندگان گلیم بصورت متمرکز و در شهرستان سیرجان توسط این واحدها انجام می شود، که مزایای آن، هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده است.

وی با اشاره به ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر در این شهرستان مشغول تولید گلیم شیرکی پیچ هستند، که نسبت به سالهای گذشته آمار تولیدکنندگان کاهش داشته و یکی از مهم ترین دلایل آن نبود اقبال در بین نسل جوان برای بافندگی و تولید این محصول است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، بیان کرد: به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار مترمربع گلیم شیرکی پیچ در سیرجان تولید و بالغ بر ۵۰ درصد آن به خارج از استان کرمان و کشور صادر می شود.

کاظم زاده، با بیان اینکه نبود زیر ساخت ها و صنایع جانبی یکی از مشکلات تولید صنایع دستی در استان کرمان است، تاکید کرد: تصمیم داریم در سایر رشته های مطرح صنایع دستی کرمان نظیر پته، با مشارکت هنرمندان و بخش خصوصی مراکز ارائه خدمات جانبی راه اندازی شود تا تولید این کالاها به صرفه تر باشد.

شایان ذکر است؛ گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دستبافته های عشایر و روستاییان شهرستان سیرجان محسوب می شود که قدمتی چند صد ساله در این منطقه دارد و در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ثبت جهانی قرار گرفت و روستای دارستان سیرجان در ۲۵ کیلومتری مرکز این شهرستان به عنوان دهکده جهانی گلیم شهرت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha