توسعه شبکه بهداشت ماموریت اصلی ماست

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ماموریت اصلی وزارت بهداشت به فرموده رهبری و دستور وزیر بهداشت، توسعه و توجه به شبکه بهداشت است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان ، دکتر کمال حیدری با بیان این مطلب در اجلاس روسای دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مازندران با اشاره به بهره وری به عنوان محور این اجلاس، گفت: بهره وری در نظام سلامت یعنی سرمایه گذاری در پیشگیری و هر هزینه ای در حوزه بهداشت بهره وری نظام سلامت را ارتقا می دهد. 
معاون بهداشت با بیان اینکه تامین سلامتی بدون توجه به شبکه ممکن نیست، افزود: افزایش دسترسی به خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی که موجب افزایش عدالت در سلامت می شود، اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، افزایش امید به زندگی، بیماریابی و درمان بیماری های عفونی و واگیردار، کنترل مالاریا، کاهش مرگ نوزادان و مادران بخشی از دستاوردهای حوزه بهداشت و شبکه بهداشتی در چهار دهه گذشته بوده است.
وی با اشاره به افزایش بیماری های غیرواگیر ناشی از توسعه مدل زندگی شهری و کم توجهی به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، ادامه داد: سال ۸۳ میزان  بیماری فشار خون در کشور ۱۸.۶ بوده که به ۲۳.۳ در سال ۹۹ رسیده است. بیماری قند از ۱۰ به ۱۴ درصد رسیده ولی خوشبختانه مصرف دخانیات با اقدامات و فرهنگسازی‌هایی که شده از ۱۱.۹ به ۹.۲۳ رسیده است.
معاون بهداشت بیان کرد: متاسفانه کمبود اعتبارات و منابع و اختصاص اعتبارات بهداشت به سایر بخش‌ها موجب شده اجرای برخی از برنامه های اصلی حوزه بهداشت با اختلال مواجه شود به نحوی که هم اکنون برنامه ایراپن که بیماران غیرواگیر و مشخصاً سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و سینه را غربالگری می‌کند، فقط در یک شهر از هر استان اجرا می شود.
دکتر حیدری با اشاره به این‌که ۶۵ درصد از مجموع حدود ۱۹۵ هزار نیروهای حوزه بهداشت بلاتصدی هستند، گفت: این افراد تصدی ندارند ولی بار کارهایشان بر دوش ماست. تنظیم سند تقویت شبکه مشتمل بر راهبردهای کلان است که راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود را نشان می دهد. 
وی با اشاره به این‌که برای راه اندازی مراکز مورد نیاز بهداشتی به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ضرورت مدیریت منابع را متذکر شد و خاطرنشان کرد: برای اجرای برنامه های نظام سلامت راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده نداریم.
ضرورت توجه به جمعیت به عنوان دغدغه نظام و رهبری 
معاون بهداشت خواستار توجه به وضعیت جمعیت به عنوان دغدغه رهبری و نظام شد و ابراز داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری باید در این عرصه صحیح، منطقی، خردمندانه و عالمانه برنامه ریزی کنیم.‌ 
دکتر حیدری یادآور شد: میانگین نرخ باروری به ۱.۷۱ رسیده است و ادامه این روند موجب می شود جمعیت کشور در ۷۰ سال آینده به پیش از وضعیت کنونی برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha