عامل ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور کم تحرکی است

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت :بیش از ۸۲ درصد از مرگ و میرهای کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌هایی است که ریشه در کم‌تحرکی دارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ، افشین مولایی ظهر روز شنبه در مجمع عمومی هیأت ورزش های همگانی استان زنجان با بیان اینکه رشد  25 درصدی آمار کم تحرکی در کشور در دو سال کرونا یک زنگ خطر برای حکمرانان و تصمیم سازان کشور است تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی و ورزش تنها رویکرد مؤثر برای پر کردن این خلأ بزرگ است.

وی با اشاره به آمار ۶۹.۸ درصدی تحرک ملی در سال جاری بیان کرد: این آمار بیانگر آن است که اقداماتی که تا به امروز در راستای توسعه ورزش همگانی انجام شده است نتوانسته‌ است آمار کم‌تحرکی ملی را کاهش دهد، بلکه میزان کم‌تحرکی ملی هر سال در حال افزایش است.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی با بیان اینکه پنج بیماری موجود در کشور که عامل ۸۲ درصد از مرگ و میرها را بخود اختصاص داده است افزود:  از جمله این بیماری ها دیابت است که  در حال حاضر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار بیمار در کشور است.

مولایی با بیان اینکه توسعه بیماری های ناشی از کم تحرکی در حال افزایش است  بیان کرد: این موضوع یک رویکرد فردی و سلیقه ای نیست، بلکه واقعیتی مبتنی بر آمار است.

وی با بیان اینکه امروزه تنها بیماری دیابت در کشور 4 میلیارد دلار از ذخایر ارزی را به خود اختصاص داده است  افزود: این  برای کشوری که در حال تحریم است و نیازمند جراحی های بزرگ اقتصادی است یک شوک عظمیم ملی به حساب می آید .

عامل ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور کم تحرکی است

این مسئول با بیان اینکه  مداخلات بالادستی و تدوین قوانین مؤثر حمایت کننده ، توسعه زیر ساخت های شهری در سراسر کشور و ایجاد مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری در حیطه ی عملیاتی که جزو وظایف فدراسیون ها و هیأت های ورزشی است خاطرنشان کرد: رشد و توسعه ورزش همگانی در بین آحاد مردم‌جامعه هدفی است که برای دست یافتن به آن باید تمامی هیات های همگانی در کشور دست به دست هم داده و با هدف گذاری،برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف مردم را با ورزش همگانی آشتی دهند چراکه سلامتی جامعه در گرو ورزش تک تک مردم است.

مولایی با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی به خانواده ها و مردم در خصوص اهمیت ورزش کردن و اصلاح سبک زندگی اظهار داشت: فدراسیون ورزش های همگانی در برنامه های پیش رو در این راستا کوشیده و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک آمار پیاده روی ها را گسترش دهیم.


 

جواد بازرگان  مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان زنجان  در ادامه با اشاره به برگزاری همایش پیاده روی ابهر و برنامه ی بومی محلی قره اوغلانلو و ... اظهار کرد : برنامه های ورزشی  تفریحی این چنینی  با هدف ایجاد و بازیابی تندرستی و نشاط و نهادینه سازی فرهنگ ورزش کردن در مردم  برگزار می شود .

وی با بیان اینکه زندگی ماشینی امروز و بویژه در دو سال اخیر شیوع بیماری کرونا باعث عدم تحرک و بروز و ظهور بسیاری از بیماری ها و چاقی شده است افزود: برگشت به حالت اولیه سخت به نظر  می رسد و این رسالت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی را به عنوان متصدی اصلی ورزش سنگین تر می کند.

مدیرکل اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با یادآوری اینکه پیش از شیوع گسترده کرونا در بیش از 60 ایستگاه، ورزش صبحگاهی در استان برگزار می شد ابراز امیدواری کرد: شرایط به حالت اولیه برگردد، این برنامه ها ادامه پیدا کند و استان زنجان که زمانی در جایگاه اول پیاده روی کشور قرار داشت دوباره به جایگاه خود بازگردد.

مشارکت ملی مردم در ورزش از سطح جهانی پایین تر است

غفار امانی، معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در ادامه  با بیان اینکه در خصوص ورزش هماهنگی رسالت مهمی داریم و سلامت و تحرک مردم استان  در این مجمع تصمیم گیری می‌شود اظهار کرد: ماهیت اصلی فعالیت  این مجمع تولید سلامتی برای عموم جامعه است که در این راستا برنامه ها با دقت نظر بیشتری تصمیم گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارها  مشارکت ملی مردم در ورزش از سطح جهانی بسیار پایین تر است افزود :  بطوری که آمار بیمه شدگان ورزش در سال ۹۸ در استان ۵.۳ درصد بوده که نسبت به آمارسطح جهانی که بالای ۷۰ درصد است که نیاز به تلاش بیشتر در توسعه ورزش همگانی است 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha