خسارت بیش از 500 میلیارد تومانی گرد و غبار به خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از خسارت 505 میلیارد تومانی گرد و غبار به این استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گرد و غبار سالانه بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف خراسان جنوبی وارد می‌کند، گفت: بیشترین این خسارت با حدود ۱۵۱ میلیارد تومان مربوط به بخش باغبانی و پس از آن با حدود ۱۳۱ میلیارد تومان مربوط به خسارت‌های خانوارهای شهری و روستایی با افزایش بیماری‌های تنفسی و چشمی، تصادفات، مصرف آب و فرسایش ابنیه و تأسیسات است.

وی ادامه داد: سال گذشته تنها 1.5 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها به خراسان جنوبی اختصاص یافت که معادل دو صدم خسارات سالانه گرد و غبار در استان است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: امسال نیز هنوز تا کنون اعتباری برای مقابله با گرد و خاک در استان اختصاص نیافته است.

حاتمی به روزهای ناسالم اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته ۲۹ روز ناسالم در ۵ ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، نهبندان و سرایان ثبت شده است که در مقایسه با پارسال ۳ و نیم برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۵ میلیون هکتار کانون فرسایشی در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: تعداد کانون‌های گرد و غبار در استان از ۲۸ کانون در سال گذشته به ۳۵ کانون افزایش یافته است.

حاتمی ادامه داد: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان و کاهش شدید بارندگی از دیگر عوامل خیزش گرد و خاک در خراسان جنوبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha