مصرف دخانیات یکی از ۱۰عامل کشنده در جهان

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۱۰ عامل کشنده در دنیا وجود دارد که یکی از آنها مصرف سیگار و دخانیات است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر علی بهرام نژاددر نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت: مصرف دخانیات یکی از عوامل کشنده در جامعه محسوب می شود که شاید کار کمتری در این خصوص صورت گرفته است.

وی در ادامه، افزود: سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از مصرف دخانیات شش راهبرد مطرح می کند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در تشریح این راهبرد ها گفت: اولین راهبرد پایش مداوم است، به این معنی که بررسی شود آیا فعالیت ها و اقدامات ما با روند پیشرفت مصرف متناسب است؟

دکتر بهرام نژاد، ابراز داشت: دومین راهکار محافظت افراد در برابر دود دسته دوم است، یعنی به افرادی که در معرض دود دسته دوم هستند آموزش مطالبه گری دهیم.

وی راهکار سوم را فراهم کردن امکانات ترک دخانیات عنوان کرد، که به عنوان نمونه, مرکز ترک دخانیات در کرمان تا کنون توانسته است ۲۵۰ مورد ترک موفق داشته باشد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با اشاره به راهکار چهارم، یادآور شد: راهکار بعد تلاش برای تغییر نگرش در خصوص مصرف دخانیات با بیان عوارض کوتاه مدت و بلند مدت و تلاش برای تعیین نگرش کودکانمان است.

دکتر بهرام نژاد ادامه داد: یک راهکار بسیار موثری که در کشور های مختلف تجربه شده است، افزایش مالیات بر فروش مواد دخانی است که تجربه نشان داده است با هر ۱۰ درصد افزایش مالیات، مصرف دخانیات ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه یک راهبرد بسیار مهم برای پیشگیری، کاهش میزان دسترسی است، گفت: در کشورهای پیشرفته قانون است که تا فاصله حداقل ۵۰۰ متری مدارس اجازه فروش هیچ گونه دخانیات و ماده مخدری وجود نداشته باشد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ادامه داد: مصرف الکل، سیگار و رفتارهای پرخطر جنسی، دو رفتاری هستند که اگر زود هنگام و قبل از ۱۸ سالگی انجام شود، درمان آن بسیار مشکل می شود، لذا باید توجه کنیم که به فرزندانمان قبل از ۱۸ سالگی است استراتژی های تنظیم هیجان را آموزش ببینند.

دکتر بهرام نژاد با بیان این موضوع که مصرف سیگار گواهینامه مصرف سایر مواد مخدر است گفت: در برنامه های پیشگیری از اعتیاد، تنها برنامه ای که ۵ ستاره دارد، پیشگیری از مصرف سیگار و الکل است که اهمیت این مسئله را نشان می دهد.

وی نقش افراد کلیدی در پیشگیری را بسیار موثر دانست و گفت: ۸۵ درصد یادگیری فرزندان ما از طریق چشم و مشاهده افراد کلیدی شامل، پدر و مادر، خواهر و برادر، معلم و رسانه است.

مدیر گروه سلامت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان، ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که در فرزندانی که پدر آنها مواد دخانی یا مخدر مصرف می کنند، ۶ برابر بیشتر از سایرین است و در صورت مصرف مادر، این عدد به ۹ برابر می رسد.

محمد رضا احمدپور با بیان اینکه مهم‌ ترین قانون در برخورد با مواد دخانی، قانون جامع کنترل دخانیات است، گفت: شاید نیاز است که مجلس این قانون را بازنگری کند زیرا بسیاری از مجازات‌ ها با جرایم تناسب ندارد.

وی بیان کرد: در قانون جامع کنترل دخانیات، وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است. بر اساس این قانون، شهرداری باید از عرضۀ قلیان در پارک‌ ها ممانعت کند و حتی در قانون گفته شده که استعمال دخانیات توسط خانواده‌ ها در پارک ممنوع است.

مدیر گروه سلامت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ از تشکیل کار گروه ساماندهی مصرف دخانیات در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: متولی این کار گروه اداره کل امور اجتماعی استانداری است و باید از دستگاه‌ هایی که قانون را اجرا نمی‌ کنند بازخواست کند.

محمد رضا احمدپور, نبود وحدت رویه در احکام قضایی، وجود برخی منازعات سیاسی، بحث اقتصاد و بیکاری و سود دهی بالای عرضۀ قلیان را از جمله مشکلات در بحث اجرای قانون کنترل دخانیات بیان کرد و افزود: شاید نیاز است که مجلس این قانون را بازنگری کند زیرا بسیاری از مجازات‌ ها با جرایم تناسب ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha