موافقت صندوق توسعه ملی برای پرداخت 2600 میلیارد برای پروژه راه‌آهن خراسان‌جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: تلاش برای کسب اعتبار بیشتر برای پروژه راه‌آهن استان با کسب موافقت هیأت امنای صندوق توسعه ملی برای پرداخت 2 هزار و 600 میلیارد تومان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) خراسان جنوبی، وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مهمی بوده که دولت به طور جدی آن را در دستور کار قرار داده است.

داعی بیان داشت: طرح مسکن ملی با طرح نهضت ملی مسکن تجمیع شده و در این طرح‌ سهمیه استان از ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار ساله که توسط دولت اعلام شده ۴۰ هزار واحد مسکونی است و از این تعداد ۲۲ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: برای هر واحد مسکونی در مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت و در بقیه شهرها میزان تسهیلات برای هر واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

داعی با بیان اینکه تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر تقریباً ۳.۵ برابر سهمیه شهری استان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: از این تعداد ۹ هزار و ۶۵۳ نفر در انتظار بررسی، ۸ هزار و ۶۳۰ نفر در سامانه تأیید نهایی شده و ۳ هزار و ۳۴۷ متقاضی رد درخواست شده‌اند.

وی در مورد تعیین تکلیف متقاضیانی که درخواست آن‌ها به هر دلیلی رد شده است، گفت: تلاش داریم تا حداکثر تا ۱۵ مردادماه امسال تمام این متقاضیان تعیین تکلیف شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به شرایط ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن افزود: متأهل و سرپرست خانوار، مجردینی که در زمان تحویل مسکن متأهل شده باشند که در  تا این زمینه ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در استان متقاضی هستند، دارای ۵ سال سابقه سکونت در شهر منتخب، فرم (ج) آن‌ها سبز باشد یعنی از سال ۵۷ تاکنون از امکانات زمین و مسکن دولتی استفاده نکرده باشند، عدم داشتن سابقه مالکیت شخصی زمین یا واحد مسکونی از سال ۸۵ به این طرف که شامل زمین‌های کشاورزی و تجاری نمی‌شود از جمله این شرایط است.

داعی اضافه کرد: تاکنون در استان ۳ هزار و ۷۲۴ متقاضی پروانه ساختمانی خود را دریافت کرده‌اند، یک‌هزار و ۹۷۶ نفر در مرحله انعقاد قرارداد با بانک، ۲ هزار و ۳۵۸ واحد اتمام فنداسیون، یک‌هزار و ۳۸۵ واحد اتمام  اسکلت و سقف، ۲۷۱ واحد در حین مرحله سفت‌کاری، ۱۵۶ واحد اتمام مرحله سفت کاری، ۱۹۶ واحد در حین نازکاری و ۳۸ واحد اتمام نازکاری را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در راستای تأمین زمین تاکنون ۹۶۹ هکتار زمین به محدوده شهرهای استان در راستای اجرای طرح ملی مسکن الحاق شده و سهمیه زمین برای چهار سال آینده تأمین شده، بیان داشت: براساس آخرین ارزیابی وزارت راه و شهرسازی از طرح‌های ملی مسکن در استان‌ها خراسان‌جنوبی رتبه دوم کشور در مورد تأمین زمین برای مسکن و اجرای این برنامه را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در رابطه با مسکن خانواده شهدا و ایثارگران در استان، گفت: تاکنون در استان برای ۴۴۲ نفر از ایثارگران تأمین زمین انجام شده که میزان آن ۴۰ هزار مترمربع بوده و خراسان‌جنوبی از این حیث جزو استان‌های برتر کشور است.

داعی در مورد طرح واگذاری زمین به مددجویان کمیته امداد، بیان داشت: یکی از برنامه‌های دولت کمک و حمایت از دهک‌های پایین جامعه بوده که در این راستا طرح واگذاری زمین به مددجویان کمیته امداد اجرا شده و در این حوزه تاکنون برای ۷۶ نفر از مددجویان به اداره کل کمیته امداد استان زمین به صورت رایگان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و همجواری با شش استان کشور و قرارگیری در مسیر دو کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب است که این استان را در موضوع راه‌ها خاص کرده است، تصریح کرد: ۷۹۳ کیلومتر از راه‌های استان دوبانده بوده که از این میزان ۱۸۷ کیلومتر مربوط به دو سال اخیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین برای اجرای ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان قرارداد با پیمانکاران وجود دارد که میزان اعتبار آن ۳ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به دو سال اخیر بوده که افزایش دو برابری در حجم قراردادها در حوزه راه‌های استان برای دو بانده‌سازی را نشان می‌دهد.

داعی تصریح کرد: براساس هدف‌گذاری که برای سال ۱۴۰۱ صورت گرفته اجرای حدود ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان بوده که هدف‌گذاری بسیار سنگینی است.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی به حوزه راه و شهرسازی استان اختصاص یافت که به فعال بودن پروژه‌های این حوزه بسیار کمک کرده، اضافه کرد: با نگاه توسعه‌ای که به تمام شهرستان‌های استان وجود دارد حداقل یک پروژه باند دوم راه یا در آن اجرا و یا در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای اینکه پروژه‌ای ردیف اعتباری دریافت کند باید موافقت کمیسیون ماده ۲۳ را اخذ نماید، بیان داشت: محور بیرجند به سمت طبس یک محور قدیمی بوده که ۲۰ سال سابقه زیر بار ترافیک رفتن دارد و تا سال ۱۴۰۰ این محور دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه نبوده که براساس پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم با اخذ موافقت کمیسیون ماده ۲۳ ردیف اعتباری مستقلی را برای آن بگیریم و پروژه‌های مختلفی برای این محور تعریف شده و در حال اجرا است.

داعی یکی دیگر از محورهایی را امسال پیگیری آن برای کسب موافقت کمسیون ماده ۲۳ صورت می‌گیرد محور بیرجند به اسدیه عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا ردیف اعتباری مستقلی برای این محور کسب کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تهاترهای بانکی و مالیاتی برای کمک به پروژه‌های راه در استان، افزود: این ظرفیت در قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود داشته که راه و شهرسازی استان از این ظرفیت استفاده کرده و توانسته‌ایم ۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی برای فعال بودن پروژه‌های راه در استان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ استان ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای محور بیرجند- قاین از ماده ۵۶ استفاده شده، یادآور شد: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک تجارت برای محور سربیشه به ماهیرود که قلب تپنده اقتصادی استان بوده موافقت شده و در مرحله پرداخت قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان از بانک سپه برای محور دیهوک-فردوس قرارداد مبادله شده است.

داعی با بیان اینکه راه و شهرسازی استان تنها اداره استان بوده که در خاک افغانستان نیز به اجرای پروژه مشغول است، عنوان کرد: در راستای اجرای این پروژه که از مرز ماهیرود تا استان فراه بوده ۱۲۰ کیلومتر است که ۵۳ کیلومتر از این مسیر از قله کاه تا فراه در دست پیمانکار بوده و در حال اجرای پروژه قرار دارد.

وی اجرای پروژه دوبانده‌سازی محور سربیشه ماهیرود تا فراه را به سبب ایجاد جذابیت مرز برای سرمایه‌گذاران بسیار بااهمیت دانست.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در مورد پروژه راه‌آهن در استان، افزود: برای اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور دو پروژه وجود دارد که شامل پروژه بیرجند تا یونسی به میزان ۲۷۱ کیلومتر بوده و از یونسی به سمت گناباد و قاین با طول ۵۸ کیلومتر که زیرسازی آن انجام شده از بیرجند به سمت قاین که قطعه ۱۶ بوده به طول ۳۲ کیلومتر با پیمانکار قرارداد منعقد شده که در حال انجام زیرسازی بوده بنابراین در مجموع از ۲۷۱ کیلومتر پروژه ریلی بیرجند به یونسی ۹۰ کیلومتر آن در دست اقدام است.

داعی با بیان اینکه امسال ۱۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار مشخص شده است، افزود: در سفر «مرتضوی» به استان قرار شده ۷۰ میلیارد تومان از متمم سفر رئیس‌جمهور به اجرای پروژه قطعه ۱۶ کمک شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات دولت محدود بوده بنابراین برای اجرای پروژه راه آهن به دنبال ظرفیت‌های دیگری از جمله استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی هستیم، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته شده برای ۱۸۰ کیلومتر باقی مانده از پروژه راه‌آهن در محور بیرجند به یونسی موافقت پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از هیأت امنای این صندوق دریافت کرده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این راستا گروه احداث راه‌آهن بیرجند قاین یونسی با حضور شش شرکت بزرگ راهسازی کشور ثبت و تحت عنوان کنسرسیوم ریلی قرار داده شده که بین وزارت راه و شهرسازی و این کنسرسیوم قرارداد مشارکت در احداث و تأمین مالی پروژه راه‌آهن بیرجن قاین یونسی منعقد شده است.

داعی ادامه داد: همچنین در گام چهارم با توجه به نظر هیأت امنای صندوق توسعه ملی که یک بانک نمی‌تواند به تنهایی عامل پرداخت باشد بنابراین کنسرسیوم بانکی تشکیل شده که سرگروه آن بانک رفاه بوده و تمام این بانک‌ها موافقت کتبی خود را اعلام کرده و تنها بانک ملی باقی مانده تا دو هفته آینده به احتمال زیاد این بانک نیز موافقت خود را اعلام می‌کند.

وی بیان داشت: در پروژه راه‌آهن در قطعه زاهدان به بیرجند ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در قطعه بیرجند به قاین ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و از یونسی به گناباد ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از باندهای دوم استان اعتبار این پروژه‌ها در استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵۵ میلیارد تومان افزایش داشته و امروز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این عدد به ۷۴۶ میلیارد تومان با ۶۳ درصد افزایش نسبت به سال‌های قبل همراه بوده است.

داعی با بیان انکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ با پیگیری‌های صورت گرفته میزان باندهای دوم در استان ۲.۵ برابر شده است، مطرح کرد: طول محور «بیرجند-قاین» ۱۰۰ کیلومتر است که تا سال ۹۸ از این میزان ۴۵ کیلومتر دوبانده شده است.

وی ادامه داد: در طول دو سال اخیر این میزان به ۸۴ کیلومتر رسیده که نشان می‌دهد سالانه ۲۰.۵ کیلومتر دوبانده‌سازی در این محور انجام شده که ۵ برابر متوسط عملکرد ۱۰ سال گذشته برای دو بانده سازی در این محور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان داشت: از مجموع طول این مسیر برای دوبانده‌سازی ۱۶ کیلومتر باقی مانده که تلاش می‌کنیم چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک رفته و ۱۲ کیلومتر باقی مانده نیز اگر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص یابد این میزان نیز تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده این پروژه بسته شود.

داعی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ کیلومتر باقی مانده از این محور برای دوبانده‌سازی ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه محور بیرجند- اسدیه براساس اولویت‌بندی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم از محل اعتبارات راه‌های کویری یک قطعه در سراهی منصورآباد به طول ۵ کیلومتر برای آن اعتبار دریافت و آن را به مناقصه قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha