۱۰۹ پروژه بخش کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از بهره برداری ۱۰۹ پروژه به مناسبت هفته جهادکشاورزی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) خراسان جنوبی، مهدی جعفری ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه ۲۱ تا ۲۷ خرداد هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است، اظهار کرد: به همین مناسبت امسال ۱۰۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰۴ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سطح استان افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از مزایای پروژه‌های هفته جهاد کشاورزی بیش از ۱۹ هزار و ۳۳۲ خانوار با ۸۱ هزار و ۳۳۰ نفر جمعیت بهره مند می‌شوند، گفت: همچنین برای سه هزار و ۴۸ نفر تثبیت شغل و برای هزار و ۵۸ نفر اشتغال غیرمستقیم در این پروژه‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فراوانی پروژه در حوزه‌های اجرایی مربوط به پروژه‌های آب و خاک با ۵۷ پروژه، باغبانی با ۱۲ پروژه و منابع طبیعی و آبخیزداری با ۹ پروژه است، ادامه داد: بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح مربوط به شهرستان  های سرایان، زیرکوه، سربیشه، نهبندان و خوسف است.

جعفری  با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی ۱۱ روستا بازار با هدف عرضه مستقیم محصولات تولیدی روستائیان نیز در استان افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: از ۲۴ خرداد ماه نیز به مدت سه روز نمایشگاه یافته‌ها و توانمندی‌های بخش جهاد کشاورزی با محوریت توسعه شرکت‌های دانش بنیان در بوستان کاجستان بیرجند برپا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه از سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استقبال می کنیم و بروکراسی اداری را تسهیل و کم خواهیم کرد، افزود: حوزه زرشک دغدغه خیلی مهمی برای استان است و باید همه پای کار باشند و در حال حاضر به نتایج خوبی در حوزه ایجاد کارخانه فرآوری زرشک با اعتبار بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده ایم و طرح آن تهیه شده و به روز است.

وی ادامه داد: در سایر بخش ها از جمله گیاه آنغوزه نیز در حال تهیه طرح هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه این استان به لحاظ پروژه‌های در حال اجرا و عملکرد کل سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول را تا پایان اردیبهشت ماه امسال در سطح کشور کسب کرده است، بیان کرد: ۶۱۱ هکتار آبیاری نوین از ابتدای امسال تاکنون در اراضی کشاورزی استان اجرا شد و ۱۱ هزار و ۸۹۵ هکتار نیز در دست اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به وضعیت جذب و توزیع کالاهای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضز یک هزار تن برنج و ۹۸۶ تن شکر در حال جذب، حمل به استان و توزیع است.

وی در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی پنج دهم محصولات دامی سطح کشور را دارد اما تاکنون از تسهیلات شناور پنج درصد یعنی ۱۸ برابر تولیدات دامی استان جذب تسهیلات نهاده های دامی داشته ایم، گفت: در حال پیگیری برای اخد مجوز خرید دام حذفی هستیم که پس از قیمت گذاری دام طی هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص سرنوشت نهضت گلخانه ای استان، تصریح کرد: در گذشته شعار ایجاد گلخانه زیاد بود اما در عمل با توجه به تأمین منابع آبی آن اتفاقی رخ نداد و حتی در ابتدای مسئولیتم وقتی در حال پیگیری بودم در تهران گفتند خراسان جنوبی اصلا سرفصل اعتباری برای این موضوع ندارد!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون با درخواست ایجاد ردیف اعتباری برای گلخانه ها در استان اخذ شده است و در سال مالی ۱۴۰۱ ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر ۸۰ هکتار گلخانه فعال با میزان تولید ۱۴ هزار و ۳۶۵ تن محصول در استان وجود دارد و امسال نیز با تأمین آب مورد نیاز ۲۳ هکتار به عنوان طرح جدید برای تسهیلات به بانک معرفی شدند و  در تلاش هستیم تا با تأمین آب سطح ایجاد گلخانه در سال جاری را به ۴۰ هکتار برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha